Czym jest HELPI?
Uczelnia poinformowała o stworzeniu i uruchomieniu HELPI, czyli nowoczesnego systemu, który wspiera osoby ze szczególnymi potrzebami. Dzięki HELPI studenci mogą m.in. składać wnioski online, umówić spotkania z konsultantami lub uzyskać wsparcie psychologiczne w sytuacjach kryzysowych. Całość zapewni lepszy kontakt z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych.
Przy projektowaniu systemu wzięto pod uwagę trzy obszary, gdzie wprowadzono istotne zmiany:
- Składanie wniosków/załatwianie spraw formalnych
Cały mechanizm związany ze składaniem, rozpatrywaniem i zatwierdzaniem wniosków został sprowadzony do prostej e-usługi. Wystarczy, że studenci, którzy będą chcieli zapisać się na zajęcia sportowe, zarezerwować miejsce w akademiku, zgłosić potrzebę wsparcia asystenta albo wziąć udział w innych wydarzeniach organizowanych przez BON AGH, wypełnią wniosek w HELPI.
- Kontakt z konsultantami
Osoba, która chciałaby uzyskać pomoc w BON AGH powinna skontaktować się z opiekunem odpowiadającym za dany rodzaj niepełnosprawności. Dzięki HELPI komunikacja staje się prostsza. Studenci mogą umówić się na konsultację o dogodnej dla siebie i pracownika porze; posiadają też swobodny dostęp do kalendarza spotkań konsultantów, co obniża ryzyko kolizji terminów.
- Spotkania z psychologami
Bardzo ważnym aspektem działalności biura jest pomoc studentom w kryzysie psychicznym. W takich przypadkach kluczową rolę odgrywa czas, dlatego dopilnowano, by wprowadzić do systemu rozwiązania, które ułatwią korzystanie z porad psychologicznych. Przy pomocy HELPI użytkownicy mogą umówić się na spotkania stacjonarne ze specjalistami BON AGH.
- Studenci często wstydzą się prosić o konsultacje psychologiczne drogą formalną. Czasami nawet wysłanie prostej wiadomości e-mail w tej sprawie może stanowić spore wyzwanie. Poprzez HELPI skontaktują się z BON AGH i umówią spotkanie bez narażania się na stygmatyzację ze strony najbliższego otoczenia - podkreśla psycholog Agnieszka Szewczyk-Zakrzewska.
System spotkał się z pozytywnym przyjęciem społeczności akademickiej.
– Bez problemu mogłem znaleźć to, czego potrzebowałem. Połączenie z USOS oszczędziło mi zarówno konieczność uzupełniania danych osobowych, jak i danych z orzeczenia niepełnosprawności – mówi Krzysztof Kordal, student IV roku Automatyki i Robotyki na Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej.
Warto dodać, że nowe funkcjonalności nie są skierowane tylko do osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności.
- Systemem mogą posługiwać się również osoby, których problemy zdrowotne tylko okresowo zmieniają ich sposób funkcjonowania w AGH – informuje uczelnia.