1. Skąd przyjechały tramwaje 105N?

1. Skąd przyjechały tramwaje 105N?

Tramwaje 105N były produkowane w Chorzowie, w przedsiębiorstwie Konstal od 1973 roku. Jak na czasy, w których powstawały były nowoczesnymi konstrukcjami. W latach 1975-1979 wyprodukowano 980 maszyn, które trafiły do Bydgoszczy, Warszawy, Szczecina czy Łodzi. W Krakowie, a dokładniej w zajezdni w Nowej Hucie zagościły w styczniu 1975 roku.
Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Rozwiń
2. Kiedy pierwszy tramwaj wyruszył w podróż?

2. Kiedy pierwszy tramwaj wyruszył w podróż?

Pierwszy, kultowy dzisiaj tramwaj 105N wyjechał na krakowskie ulice 1 marca 1975 roku, na linię nr 1, łączącą Salwator z Bieńczycami. To nie do końca precyzyjne określenie, bo początkowo pasażerowie uskarżali się na duży tłok. Spowodowane było to decyzją o wysłaniu na linie pojedynczych wagonów 105N zamiast całego składu. Tramwajami podróżowało wówczas tysiące pracowników Huty im. Lenina.
Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Rozwiń
3. Ile tramwajów trafiło do Krakowa?

3. Ile tramwajów trafiło do Krakowa?

Spośród wspomnianych 980 egzemplarzy do nowohuckiej zajezdni trafiły 163. Oznaczano je w kolejności od numeru 266 do 427. Przewoźnicy z całej Polski skarżyli się także na wady i niedociągnięcia konstrukcji, wobec czego zdecydowano o jej poprawie. Pierwsze, zmodyfikowane wagony dotarły do Krakowa w 1979 roku.
Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Rozwiń
4. Kiedy kupiono ostatnie sztuki?

4. Kiedy kupiono ostatnie sztuki?

Dostawy tramwajów trwały przez całe lata osiemdziesiąte, a ostatnich osiem egzemplarzy MPK kupiło w jesieni 1992 roku. Łącznie do Krakowa trafiło więc aż 316 sztuk wersji 105N. W stolicy Małopolski poddawano je remontom generalnym. Początkowo kierowane były jedynie do zajezdni w Nowej Hucie.
Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Rozwiń
5. Trafiły też na Podgórze

5. Trafiły też na Podgórze

W 1980 roku dwa kultowe wagony trafiły także do zajezdni na Podgórzu, która stała się głównym miejscem przyjmowania wozów w latach osiemdziesiątych.
Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Rozwiń
6. Jakie linie obsługiwały?

6. Jakie linie obsługiwały?

W 1979 roku nastąpiła zmiana układu sterowania, która pozwoliła na połączenie większej liczby wozów. Prawdopodobnie w listopadzie tego samego roku na najbardziej wówczas obciążaną linię nr 16 skierowano pociągi trójwagonowe, a w 1983 roku trzywagonowe składy wyjechały m.in. na linię nr 4.
Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Rozwiń
7. Dlaczego były tak funkcjonalne?

7. Dlaczego były tak funkcjonalne?

Dużą zaletą kultowych wagonów była przede wszystkim szybka wymiana pasażerów. Umożliwiały to cztery pary dużych drzwi umiejscowione w ścianie o długości zaledwie 13 metrów. Warto dodać, że podłoga umieszczona była niemal 90 centymetrów nad torami, na co wówczas nikt nie zwracał większej uwagi.
Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Rozwiń
8. Jaka jest przyszłość wagonów?

8. Jaka jest przyszłość wagonów?

Wagony 105N, jak każdy sprzęt posiadają swoje mankamenty, których z pewnością pasażerowie wymienią bez liku. Maszyny są jednak sentymentalne. „Tak bardzo wpisały się w świadomość pasażerów, że dla niektórych z nich pewnie trudno będzie sobie wyobrazić moment ich zniknięcia z ulic Krakowa” – pisze krakowskie MPK. Wagony powoli znikają z ulic Krakowa i są zastępowane nowoczesnymi niskopodłogowcami.
Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Rozwiń
9. Ile wagonów 105N użytkuje MPK?

9. Ile wagonów 105N użytkuje MPK?

Na ten moment MPK posiada 312 pociągów tramwajowych, z czego 22 z nich to pociągi, na które składają się dwa lub trzy wagony 105N. Zachęcamy do obejrzenia innych zdjęć kultowych maszyn, które znajdziecie w dalszej części galerii.
Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Rozwiń
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe

Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, Materiały prasowe
Powrót
1. Skąd przyjechały tramwaje 105N?
2. Kiedy pierwszy tramwaj wyruszył w podróż?
3. Ile tramwajów trafiło do Krakowa?
4. Kiedy kupiono ostatnie sztuki?
5. Trafiły też na Podgórze
6. Jakie linie obsługiwały?
7. Dlaczego były tak funkcjonalne?
8. Jaka jest przyszłość wagonów?
9. Ile wagonów 105N użytkuje MPK?
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...
powiększone zdjęcie
email