Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
1. Skąd przyjechały tramwaje 105N?
Tramwaje 105N były produkowane w Chorzowie, w przedsiębiorstwie Konstal od 1973 roku. Jak na czasy, w których powstawały były nowoczesnymi konstrukcjami. W latach 1975-1979 wyprodukowano 980 maszyn, które trafiły do Bydgoszczy, Warszawy, Szczecina czy Łodzi. W Krakowie, a dokładniej w zajezdni w Nowej Hucie zagościły w styczniu 1975 roku.
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
2. Kiedy pierwszy tramwaj wyruszył w podróż?
Pierwszy, kultowy dzisiaj tramwaj 105N wyjechał na krakowskie ulice 1 marca 1975 roku, na linię nr 1, łączącą Salwator z Bieńczycami. To nie do końca precyzyjne określenie, bo początkowo pasażerowie uskarżali się na duży tłok. Spowodowane było to decyzją o wysłaniu na linie pojedynczych wagonów 105N zamiast całego składu. Tramwajami podróżowało wówczas tysiące pracowników Huty im. Lenina.
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
3. Ile tramwajów trafiło do Krakowa?
Spośród wspomnianych 980 egzemplarzy do nowohuckiej zajezdni trafiły 163. Oznaczano je w kolejności od numeru 266 do 427. Przewoźnicy z całej Polski skarżyli się także na wady i niedociągnięcia konstrukcji, wobec czego zdecydowano o jej poprawie. Pierwsze, zmodyfikowane wagony dotarły do Krakowa w 1979 roku.
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
4. Kiedy kupiono ostatnie sztuki?
Dostawy tramwajów trwały przez całe lata osiemdziesiąte, a ostatnich osiem egzemplarzy MPK kupiło w jesieni 1992 roku. Łącznie do Krakowa trafiło więc aż 316 sztuk wersji 105N. W stolicy Małopolski poddawano je remontom generalnym. Początkowo kierowane były jedynie do zajezdni w Nowej Hucie.
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
5. Trafiły też na Podgórze
W 1980 roku dwa kultowe wagony trafiły także do zajezdni na Podgórzu, która stała się głównym miejscem przyjmowania wozów w latach osiemdziesiątych.
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
6. Jakie linie obsługiwały?
W 1979 roku nastąpiła zmiana układu sterowania, która pozwoliła na połączenie większej liczby wozów. Prawdopodobnie w listopadzie tego samego roku na najbardziej wówczas obciążaną linię nr 16 skierowano pociągi trójwagonowe, a w 1983 roku trzywagonowe składy wyjechały m.in. na linię nr 4.
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
7. Dlaczego były tak funkcjonalne?
Dużą zaletą kultowych wagonów była przede wszystkim szybka wymiana pasażerów. Umożliwiały to cztery pary dużych drzwi umiejscowione w ścianie o długości zaledwie 13 metrów. Warto dodać, że podłoga umieszczona była niemal 90 centymetrów nad torami, na co wówczas nikt nie zwracał większej uwagi.
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
8. Jaka jest przyszłość wagonów?
Wagony 105N, jak każdy sprzęt posiadają swoje mankamenty, których z pewnością pasażerowie wymienią bez liku. Maszyny są jednak sentymentalne. „Tak bardzo wpisały się w świadomość pasażerów, że dla niektórych z nich pewnie trudno będzie sobie wyobrazić moment ich zniknięcia z ulic Krakowa” – pisze krakowskie MPK. Wagony powoli znikają z ulic Krakowa i są zastępowane nowoczesnymi niskopodłogowcami.
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
9. Ile wagonów 105N użytkuje MPK?
Na ten moment MPK posiada 312 pociągów tramwajowych, z czego 22 z nich to pociągi, na które składają się dwa lub trzy wagony 105N. Zachęcamy do obejrzenia innych zdjęć kultowych maszyn, które znajdziecie w dalszej części galerii.
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Pamiętają czasy Gierka i wożą krakowskich pasażerów od 48 lat. Tramwaje 105N przeżyły sześciu prezydentów!
foto: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...