Strefa Czystego Transportu

i

Autor: Zygmunt Put, Wikimedia Commons / Kraków PL, Facebook

Wiadomości

Gminy Metropolii Krakowskiej o Strefie Czystego Transportu. „Apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania”

2025-02-12 8:48

Wójtowie i burmistrzowie gmin zrzeszonych w Metropolii Krakowskiej przedstawili swoje stanowisko dotyczące Strefy Czystego Transportu w Krakowie, której zapisy, zgodnie z ostatnim projektem mają obowiązywać przyjezdnych od 1 lipca 2025 roku. Zdaniem samorządowców potrzebne są jednolite zasady, które będą obowiązywały tak mieszkańców Krakowa, jak i gmin ościennych, aby nie doszło do wykluczenia komunikacyjnego. Nowa SCT mieszkańców Krakowa ma obowiązywać od 2030 roku.

SCT w Krakowie. Stanowisko gmin Metropolii Krakowskiej

Gminy zrzeszone w Metropolii Krakowskiej przedstawiły prezydentowi Krakowa swoje stanowisko ws. planowanego wprowadzenia nowej Strefy Czystego Transportu w mieście. Zgodnie z jej zapisami, mieszkańcy będą objęci wymogami SCT od 2030 roku. Osoby spoza Krakowa, zamieszkujące gminy ościenne będą musiały dostosować się do nowych przepisów już od 1 lipca 2025 roku. Pod przesłanym do władz miasta stanowiskiem podpisali się przedstawiciele gminy Biskupice, Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Kocmyrzów-Luborzyca, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomic, Skawiny, Świątnik Górnych, Wieliczki, Wielkiej Wsi, Zabierzowa i Zielonek. Jak piszą wójtowie i burmistrzowie, gminy ościenne w ubiegłym roku przyjęły Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego. Zakłada on wdrożenie SCT jako narzędzia we wspólnej walce o poprawę jakości powietrza.

Przedstawiciele gmin podkreślają skuteczność wspólnych działań w walce ze smogiem, apelując o skoordynowane i przemyślane podejście do nowej SCT.

Redukcja emisji zanieczyszczeń transportowych to kolejny krok w walce o czyste powietrze zarówno, w Krakowie, jak i w całej Metropolii Krakowskiej. Potrzebujemy skoordynowanych i przemyślanych rozwiązań, aby skutecznie ograniczyć ruch pojazdów emitujących nadmierne ilości zanieczyszczeń, a jednocześnie nie doprowadzić do wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców gmin metropolii – powiedział Krzysztof Wołos, Wójt Gminy Wielka Wieś.

Władze gmin ościennych we wspólnym stanowisku podkreślają, że nie sprzeciwiają się planom wprowadzenia Strefy Czystego Transportu.

Nie sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT, ale apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania. Najważniejsze jest zapewnienie mieszkańcom wszystkich gmin Metropolii Krakowskiej czytelnych zasad oraz okresu przejściowego powalającego na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Musimy stworzyć warunki, w których każdy będzie miał czas na dostosowanie się do nowych regulacji – komentuje Mirosław Golanko, Wójt Gminy Zielonki.

Kraków Radio ESKA Google News
Autor:

Gminy zrzeszone w Metropolii Krakowskiej w przygotowanym dokumencie zawarły pięć podstawowych postulatów dotyczących SCT w Krakowie.

1. Jednolite zasady dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych.

Nowe zasady powinny w jednakowym stopniu dotyczyć zarówno mieszkańców Krakowa, jak i gmin ościennych.

2. Granice SCT dopasowane do realnych potrzeb.

Strefa powinna obejmować obszar proporcjonalny do rzeczywistych potrzeb i możliwości organizacyjnych, uwzględniając m.in. lokalizacje parkingów Park&Ride.

3. Okres przejściowy minimum 5 lat

Wprowadzenie SCT wymaga czasu, aby mieszkańcy i przedsiębiorcy mieli możliwość dostosowania się do zmian.

4. Stopniowe wdrażanie ograniczeń

SCT powinna być wdrażana etapowo, zaczynając od pojazdów niespełniających żadnych norm emisji.

5. Przejrzystość zasad funkcjonowania SCT

Jasne i zrozumiałe komunikaty dla mieszkańców dotyczące m.in. granic strefy, pojazdów objętych ograniczeniami i możliwych wyjątków.

Nowe drogi w Małopolsce. Ponad 180 mln złotych na remonty

Przemysław Frankowski w Galatasaray zarobi miliony! | Futbologia