SCT w Krakowie. Stanowisko gmin Metropolii Krakowskiej
Gminy zrzeszone w Metropolii Krakowskiej przedstawiły prezydentowi Krakowa swoje stanowisko ws. planowanego wprowadzenia nowej Strefy Czystego Transportu w mieście. Zgodnie z jej zapisami, mieszkańcy będą objęci wymogami SCT od 2030 roku. Osoby spoza Krakowa, zamieszkujące gminy ościenne będą musiały dostosować się do nowych przepisów już od 1 lipca 2025 roku. Pod przesłanym do władz miasta stanowiskiem podpisali się przedstawiciele gminy Biskupice, Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Kocmyrzów-Luborzyca, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomic, Skawiny, Świątnik Górnych, Wieliczki, Wielkiej Wsi, Zabierzowa i Zielonek. Jak piszą wójtowie i burmistrzowie, gminy ościenne w ubiegłym roku przyjęły Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego. Zakłada on wdrożenie SCT jako narzędzia we wspólnej walce o poprawę jakości powietrza.
Przedstawiciele gmin podkreślają skuteczność wspólnych działań w walce ze smogiem, apelując o skoordynowane i przemyślane podejście do nowej SCT.
Redukcja emisji zanieczyszczeń transportowych to kolejny krok w walce o czyste powietrze zarówno, w Krakowie, jak i w całej Metropolii Krakowskiej. Potrzebujemy skoordynowanych i przemyślanych rozwiązań, aby skutecznie ograniczyć ruch pojazdów emitujących nadmierne ilości zanieczyszczeń, a jednocześnie nie doprowadzić do wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców gmin metropolii – powiedział Krzysztof Wołos, Wójt Gminy Wielka Wieś.
Władze gmin ościennych we wspólnym stanowisku podkreślają, że nie sprzeciwiają się planom wprowadzenia Strefy Czystego Transportu.
Nie sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT, ale apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania. Najważniejsze jest zapewnienie mieszkańcom wszystkich gmin Metropolii Krakowskiej czytelnych zasad oraz okresu przejściowego powalającego na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Musimy stworzyć warunki, w których każdy będzie miał czas na dostosowanie się do nowych regulacji – komentuje Mirosław Golanko, Wójt Gminy Zielonki.
![Kraków Radio ESKA Google News](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-BTU2-NEcv-G6Vb_krakow-radio-eska-google-news-664x442-nocrop.jpg)
Gminy zrzeszone w Metropolii Krakowskiej w przygotowanym dokumencie zawarły pięć podstawowych postulatów dotyczących SCT w Krakowie.
1. Jednolite zasady dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych.
Nowe zasady powinny w jednakowym stopniu dotyczyć zarówno mieszkańców Krakowa, jak i gmin ościennych.
2. Granice SCT dopasowane do realnych potrzeb.
Strefa powinna obejmować obszar proporcjonalny do rzeczywistych potrzeb i możliwości organizacyjnych, uwzględniając m.in. lokalizacje parkingów Park&Ride.
3. Okres przejściowy minimum 5 lat
Wprowadzenie SCT wymaga czasu, aby mieszkańcy i przedsiębiorcy mieli możliwość dostosowania się do zmian.
4. Stopniowe wdrażanie ograniczeń
SCT powinna być wdrażana etapowo, zaczynając od pojazdów niespełniających żadnych norm emisji.
5. Przejrzystość zasad funkcjonowania SCT
Jasne i zrozumiałe komunikaty dla mieszkańców dotyczące m.in. granic strefy, pojazdów objętych ograniczeniami i możliwych wyjątków.