Kraków Airport planuje największą inwestycję w historii. Zachodni termina zostanie rozbudowany
Prezes krakowskiego lotniska Łukasz Strutyński ocenił podczas briefingu, że rozbudowa terminalu po stronie zachodniej będzie największą inwestycją w dotychczasowej historii Kraków Airport. Jak wyjaśnił, inwestycja ma na celu dostosowanie infrastruktury do wzrostu ruchu pasażerskiego, którego dynamika jest znacznie większa, niż przewidywano w przyjętym wcześniej tzw. masterplanie. Zakładał on rozbudowę terminala do obsługi 12 mln pasażerów rocznie. Aby zyskać na czasie – wyjaśnił Strutyński – nowe założenia rozbudowy obiektu bazują na uzyskanych już decyzjach administracyjnych, w tym decyzji środowiskowej i pozwoleniu na budowę, ale przewidują docelowe zwiększenie przepustowości obiektu do poziomu ponad 19 mln pasażerów rocznie w 2031 roku. Prezes podkreślił, że rozbudowa będzie się odbywała „pod ruchem pasażerskim” oraz przy utrzymaniu obecnego tempa jego wzrostu.
— Żeby było to możliwe musimy wykorzystać posiadaną infrastrukturę, stąd pomysł, aby wykorzystać obecny terminal cargo, gdzie powstaną tymczasowe stanowiska obsługi. Pozwoli to na to, żeby lotnisko rosło w ciągu najbliższych 2-3 lat — zapowiedział prezes lotniska.
Co powstanie w rozbudowanym terminalu Kraków Airport?
Wiceprezes Kraków Airport Janusz Kardasiński poinformował, że przebudowa terminalu pasażerskiego będzie realizowana modułowo w trzech etapach, z czego pierwszy będzie obejmował rozbudowę obiektu w kierunku zachodnim (T6). Zgodnie z planami część zachodnia będzie miała 44,5 tys. m kw. powierzchni i cztery kondygnacje, w tym jedną podziemną. Obiekt będzie dysponował 11 tzw. gate'ami oraz trzema wieżami z rękawami dla samolotów. Po jego ukończeniu przepustowość lotniska wzrośnie do około 16 mln pasażerów.

Zgodnie z planami w listopadzie powinien nastąpić wybór najkorzystniejszej oferty, a w grudniu zawarta umowa z wybranym generalnym wykonawcą robót budowlanych. Obiekt powinien być gotowy do 2029 r. Po ukończeniu tego modułu, powstanie drugi moduł od strony wschodniej – do 2031 roku. Docelowo nowy terminal pasażerski ma mieć 120 tys. m kw. powierzchni i przepustowość wynoszącą 19 mln pasażerów rocznie. Jak zastrzegł Strutyński, nowy terminal zaprojektowano tak, aby sprostał nawet ruchowi przewidywanemu na 2035 rok.
Lotnisko w Balicach jednym z największych w Polsce
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku skorzystało z niego blisko 11,1 mln osób, a w tym roku prognozuje osiągnięcie poziomu 13 mln pasażerów. W obowiązującym obecnie letnim rozkładzie lotnisko posiada 160 połączeń do 114 miast w 35 krajach, oferowanych przez 28 przewoźników.