Spis treści
- Muzeum Narodowe w Krakowie ma nowe logo. Jak wygląda?
- Nowe logo Muzeum Narodowego w Krakowie. Dlaczego zdecydowano się na zmiany?
- Muzeum Narodowe w Krakowie. Co jeszcze zmieni się w placówce?
Muzeum Narodowe w Krakowie ma nowe logo. Jak wygląda?
Logotyp to zazwyczaj ten element marki czy przedsiębiorstwa, z którym identyfikują się jego klienci czy sympatycy. Jego zmiana może okazać się wielkim sukcesem, co nie jest proste, albo kosztowną porażką. Muzeum Narodowe w Krakowie w poniedziałek, 24 kwietnia poinformowało o zmianie nie tyle dotychczasowego logo, co o wprowadzeniu całkowicie nowej identyfikacji wizualnej.
Nowa identyfikacja to bardzo ważna zmiana, nie tylko wizualna, ale także sposobu myślenia i mówienia o Muzeum Narodowym w Krakowie. Chcemy podkreślać, że muzeum to dwanaście oddziałów i wszystkie są równie ważne. To w nich prezentowana jest znakomita większość bogatej kolekcji muzeum, a także wiele wystaw czasowych i pokazów. Dzięki nowej identyfikacji ta wielość i różnorodność zyskują wizualną interpretację – mówi dyrektor MNK, prof. Andrzej Szczerski.
Czy pomysł zmiany logotypu był strzałem w dziesiątkę? Trudno ocenić, ale znaczna część komentarzy na Facebooku pod nowym postem MNK krytykuje nowy logotyp.
No tak, to jest ta uniwersalna odpowiedź, którą często słyszymy: musimy się przyzwyczaić. To po co nas pytacie skoro i tak wiadomo, że to My mamy się przyzwyczaić – napisała jedna z internautek.
Logo nie jest czytelne, trzeba długo się wpatrywać i kombinować , by to odczytać. Dobre logo, to takie, które odczytujesz natychmiast, bez zastanowienia. Liczę, że jednak Muzeum odejdzie od tego pomysłu. Może zaproponujecie Państwo kilka projektów i pozwolicie wybrać nam, Krakowianom. Powodzenia – dodaje inna.
Przeprowadzenie rebrandingu, tym bardziej instytucji kultury najwyższego szczebla będzie zawsze wywoływać skrajne emocje. Ta decyzja powinna mieć wcześniej konsultacje społeczne, a później konkurs, chyba że był, a nie wiem. Stare logo to dobro wspólne i dziedzictwo narodowe. Rozumiem trochę argumentację o 12 oddziałach i o spójności, ale na te 3 XXX, jest moje 3 razy NIE. Chyba trzeba będzie się przyzwyczaić – czytamy w innym komentarzu.
Nie zabrakło użytkowników, którym zmiany przypadły do gustu
Jest doskonałe! gratuluję. ideogram, litery, forma… czekam na całe ID – czytamy w jednym z komentarzy.
Doskonałe, perfekcyjne, intrygujące. Jak dla mnie klasa mistrzowska - dodaje inna użytkowniczka.
Nowe logo Muzeum Narodowego w Krakowie. Dlaczego zdecydowano się na zmiany?
Nowa identyfikacja, która zawiera także nowe logo ma nawiązywać do przeplatania się w muzeum różnorodnych dziedzin sztuki, epok historycznych i obszarów pracy muzealnej. Linia splotu wykorzystana w logo ma symbolizować kolekcję MNK liczącą milion eksponatów.
System zaprojektowano z naciskiem na wymogi komunikacji on-line, która znacząco rozwinęła się w ostatnich latach i stanowi obecnie główny punkt ciężkości muzealnej narracji. Jednocześnie identyfikacja pozwala na ujednolicenie tradycyjnych nośników informacyjno-reklamowych w trosce o ład i estetykę przestrzeni miejskiej (…). Prace nad systemem trwały ponad osiem miesięcy i opierały się na rzetelnym rozpoznaniu potrzeb. Warsztaty z pracownikami muzeum różnych działów (m.in. obsługi ekspozycji, edukacji, obsługi klienta, marketingu czy dyrekcji) pozwoliły spojrzeć na instytucję z wielu perspektyw, zdiagnozować problemy i określić realne potrzeby względem nowej identyfikacji. Najczęściej pojawiającym się wskazaniem było niedostateczne powiązanie oddziałów MNK z marką główną, polegające na traktowaniu przez odbiorców oddziałów MNK jako osobnych instytucji, a nie składowych większej całości – informuje muzeum.
Muzeum Narodowe w Krakowie. Co jeszcze zmieni się w placówce?
Jak wspominaliśmy wyżej, zmiana nie dotyczy tylko logo, ale całej identyfikacji wizualnej. Muzeum Narodowe zdecydowało także o zmianie nazw oddziałów. Długie i trudnie do zapamiętania zastąpiono krótkimi, takimi jak MNK Mehoffer czy MNK Sukiennice.
Zależy nam na tym, żeby uprościć komunikację, przede wszystkim z odbiorcami naszych wystaw i wydarzeń, ale także wewnętrznie. Chcemy kompleksowego, funkcjonalnego rozwiązania, dostosowanego do mediów cyfrowych i tradycyjnych, dobrze przemyślanego i wynikającego z naszego instytucjonalnego DNA – wyjaśnia zastępca dyrektora ds. strategii i komunikacji, Tomasz Ostrowski.
Identyfikacja wizualna to znacznie więcej niż znak. W przypadku Muzeum powstał język wizualny opowiadający o różnorodności, pięknie, przeplatających się inspiracjach. Bardzo miłą częścią projektu były spotkania z przedstawicielami Oddziałów. Zbudowany przez nas system okazał się na tyle pojemny, by rozszerzyć go o inspiracje i odwołania właściwe poszczególnym kolekcjom. Podwójna rola identyfikacji – wizerunkowa i funkcjonalna – zdecydowała o doborze krojów pisma, siatek, palety kolorystycznej - dodaje Emilia Bojańczyk ze Studia Podpunkt.