Kraków: pierwszym odcinkiem premetra pojedziemy w 2025. Miasto podpisało umowę na budowę KST do Mistrzejowic

2023-01-30 16:12

W poniedziałek, 30 stycznia podpisano umowę bezpośrednią, dotyczącą inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, czyli od ul. Meissnera do Mistrzejowic. Ta 4,5-kilometrowa trasa będzie stanowić odcinek premetra. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, skorzystamy z niego pod koniec 2025 r.

Premetro w Krakowie. Kolejny krok wykonany. Podpisano umowę na budowę KST do Mistrzejowic

Wiosną 2023 r., po uzyskaniu decyzji ZRID, ruszą prace związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic. Umowa  bezpośrednia, dotycząca inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, podpisana została przez przedstawicieli Miasta Krakowa, wykonawcy – Gülermak i instytucji finansujących. Projekt realizowany jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jest to model realizacji inwestycji oparty o wieloletnią współpracę podmiotu publicznego (np. miasta, gminy) z partnerem prywatnym. 

Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu. Torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Lema i Meissnera, a następnie ulicami: Meissnera, Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza, aż do istniejącej pętli Mistrzejowice (wizualizacje w galerii poniżej).

Rozwiązanie to ma skrócić czas dojazdu do centrum miasta o ok. 12 minut. Cała inwestycja jest warta 1,92 mld zł.

Obecnie czekamy już tylko na ZRID, czyli decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W drugim kwartale tego roku rozpoczną się prace w terenie – zapowiada prezydent Jacek Majchrowski. 

Kiedy premetro w Krakowie ma być gotowe?

Przypomnijmy, że KST od ul. Meissnera do Mistrzejowic będzie mieć cztery wspólne przystanki z planowaną linią premetra: "Dobrego Pasterza", "Rondo Barei", "Rondo Polsadu" i "Rondo Młyńskie". Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować pod koniec 2025 r. 

Jak przekazuje magistrat, jeszcze w tym roku ma zostać uzyskana decyzja środowiskowa dla I etapu premetra w Krakowie. Chodzi o odcinek pomiędzy Domem Handlowym Wanda a ul. Piastowską. Trasa liczyć ma prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 estakada. Zakładany czas przejazdu to ok. 9 minut.

Jak wskazuje koncepcja z 2021 roku, ten odcinek premetra miałby zostać uruchomiony w 2033 r. Szacunkowy koszt realizacji I etapu to ok. 2,5 mld zł, całości - ok. 6 mld zł.

Wielkie wykopy pod Krakowem: tak powstają najwazniejsze inwestycje drogowe w regionie. Prace potrwają jeszcze rok