Smog. Najgorsze powietrze w Polsce jest w Krakowie na Alejach Trzech Wieszczów. KAS podał statystyki
Od lat Kraków walczy z zanieczyszczeniem powietrza. Ciągle jednak wiele jest do poprawy, a w zakresie smogu, który wynika z natężenia ruchu samochodowego, przygotowana została uchwała o Strefie Czystego Transportu. To ona ma pomóc w walce ze smogiem choćby na Alejach Trzech Wieszczów, na których powietrze - według Krakowskiego Alarmu Smogowego - jest w najgorszym stanie, jeśli chodzi o wszystkie stacje pomiarowe w Polsce.
W Polsce obowiązują normy, z których wynika, że poziom dopuszczalny pyłu PM10 może być przekroczony w danym mieście tylko 35 dni w roku. A jeśli chodzi o Aleje, to takich dni smogowych, czyli dni, kiedy te normy zostały przekroczone, było aż 96 w zeszłym roku - mówi Ewa Lutomska z KAS.
Lutomska przekonuje, że jedynym ratunkiem dla takich miejsc jak Aleje są Strefy Czystego Transportu. Tymczasem wielu Polaków uważa SCT za "niepotrzebne" - mówi Przemysław Gąsiorowski z Autobazy, portalu, który przeprowadził badanie na temat Stref.
Zapytaliśmy, czy zdaniem Pani bądź Pana strefy czystego transportu są potrzebne. I na to pytanie odpowiedziało nam około tysiąca ankietowanych. Na "nie" bądź "zdecydowanie nie" zadeklarowało się 42 proc. Na "tak" i "zdecydowanie tak" mamy 24 proc.
Pierwszy etap Strefy Czystego Transportu w Krakowie zacznie się w lipcu przyszłego roku. Oznacza to, że auta zakupione i zarejestrowane po 1 marca 2023 roku będą musiały spełniać wymogi emisji Euro 3 dla silników benzynowych i Euro 5 dla diesli.