Jak będzie przebiegać metro w Krakowie? Oto wstępna trasa
Planowana pierwsza linia krakowskiego metra ma prowadzić od Wzgórz Krzesławickich do Bronowic i przebiegać przez następujące części lub ulice Krakowa:
- Radzikowskiego
- Bronowice
- Czarna Wieś
- Piasek
- Lubicz
- Osiedle Oficerskie, ul. Olszyny
- Pilotów
- Osiedle Kościuszkowskie
- Osiedle Niepodległości
- Aleja Jana Pawła II
- Ujastek Mogilski
- Kocmyrzowska.
Kandydat na prezydenta, Andrzej Kulig, zdeklarował, że jest już po kluczowych ustaleniach z wojewódzką konserwator ochrony zabytków. Tym samym zaznaczał, że budowa metra w Krakowie jest coraz bliżej i zapowiedział, gdzie miałaby powstać jego kluczowa stacja.
Przez długie lata zmagaliśmy się z kolejnymi konserwatorami zabytków, gdzie ma być ulokowany ten przystanek. Nie mogliśmy się zgodzić z koncepcją, że ma być na rogu ul. Rajskiej i Karmelickiej przy parku Wisławy Szymborskiej. Obok obaw o zniszczenie parku chodziło też o to, że nie byłoby to miejsce wygodne do przesiadek, z tamtego miejsca trzeba by było nieco podejść do trzech głównych przystanków. Ostatecznie jesteśmy już po kluczowych dla nas ustaleniach z panią wojewódzką konserwator zabytków w sprawie usytuowania tego przystanku pod tarczą skrzyżowania ulic: Karmelicka, Podwale, Dunajewskiego w taki sposób, by wyjścia znalazły się w każdej z tych ulic oraz ulicy Szewskiej - mówił Andrzej Kulig.
Ambitne plany Krakowa. Metro, nowe linie tramwajowe i autobusowe
Uzupełnieniem systemu transportu publicznego, jak zaznacza obecny wiceprezydent, miałaby być także nowe linie tramwajowe.
Po pierwsza, linia do Azorów, kolejna do Przewozu, wreszcie do Rżąki. Rżąka to jest też ten rejon miasta, w którym mamy wielu przyjeżdżających z miejscowości powiatu wielickiego i chcemy aby to dla nich była alternatywa, aby mogli zostawić swój pojazd i przesiąść się do tramwaju - mówił prof. Andrzej Kulig.
Jeszcze w tym roku mają powstać nowe linie autobusowe z Czerwonych Maków P&R do ul. Żyznej, z Bronowic Małych do ul. Ojcowskiej i druga do Olszanicy, z Łagiewnik do ul. Roztworowskiego, z zajezdni na Woli Duchackiej na Kozłówek, z Mistrzejowic do ul. Zauchy, z Krowodrzy Górki do ul. Stawowej i druga do Bronowic Małych i z ul. ks. Meiera do Górki Narodowej. Tymczasem metro przez centrum Krakowa miałoby powstać metodą górniczą. Odwierty byłyby prowadzone na głębokości do 30 metrów od ronda Młyńskiego do ulicy Piastowskiej.