Dworzec Kraków Główny

i

Autor: Amadeusz Calik

Wiadomości

Mieszkańcy Krakowa dojadą koleją bezpośrednio do CPK? Czy będzie przesiadka w Warszawie?

Czy mieszkańcy Krakowa i Katowic będą mieli bezpośrednie połączenia kolejowe do lotniska w Baranowie, czy też będą musieli się przesiadać w Warszawie? Trwa spór o to, jak będzie wyglądał węzeł torów w centrum kraju – pisze w poniedziałkowym wydaniu „Dziennik Gazeta Prawna”.

Z Krakowa do CPK przez Warszawę? Może być problem z bezpośrednim dojazdem na lotnisko w Baranowie

Jak zaznaczono, „we właśnie konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski”, a „budowa łącznika Centralnej Magistrali Kolejowej z CPK kosztowałaby 4 mld zł”. „Stowarzyszenie Tak dla CPK zarzuca spółce Centralny Port Komunikacyjny i rządowi, że przy planowanym lotnisku w Baranowie szykują niewygodne rozwiązania komunikacyjne. Maciej Wilk, szef tej organizacji oraz były wiceprezes LOT, wytyka, że w konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski – z Krakowa, Katowic czy Rzeszowa” – czytamy w artykule.

Jak wyjaśniono, „według planów pociągi z tych miast mają docierać do Warszawy po staremu – z Centralnej Magistrali Kolejowej skręcą w kierunku Grodziska Mazowieckiego i dalej pomkną w stronę stolicy”. „Poprzedni zarząd spółki CPK przewidywał jednak, że ogromna większość pociągów z południa Polsku w drodze do Warszawy ma przejeżdżać pod lotniskiem. Umożliwiałby to układ węzła kolejowego w rejonie portu. Centralna Magistrala Kolejowa miała być powiązana z CPK dzięki dwóm kilkunastokilometrowym łącznicom kolejowym, które pozwalałyby dojeżdżać do podziemnej stacji pod lotniskiem z dwóch stron. To umożliwiłoby kontynuowanie dalszej jazdy w różnych kierunkach – nie tylko po nowej szybkiej linii do Warszawy, lecz także np. do Poznania czy – w kolejnym etapie – do Gdańska” – przypomina „DGP”.

Zaznacza, że „teraz rząd szykuje ten węzeł w okrojonym kształcie”. „Niedawno spółka CPK zleciła projektowanie tylko jego części. Powstać ma przede wszystkim dokumentacja odcinków torów, które będą fragmentem linii Warszawa–Łódź, a także łącznika z istniejącą linią Warszawa-Poznań” – czytamy w artykule.

„Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak mówi teraz +DGP+, że niebawem zostanie zlecone także zaprojektowanie łącznika z CMK, którym pociągi będą mogły dotrzeć do lotniska od wschodu. Zakłada, że powstanie on jednocześnie z nową linią Warszawa–Łódź, która ma być ukończona w 2032 r.” – napisano. Jak dodano, „według Malepszaka łącznikiem będą mogły kursować wybrane pociągi z Krakowa czy z Katowic do Warszawy, jednak na stacji pod CPK będą musiały zmieniać kierunek jazdy”.

Kraków Radio ESKA Google News
Autor:

Ogród Świateł 2024/2025 w Krakowie. "Small World" - wyrusz w podróż dookoła świata! [GALERIA]

QUIZ. Czy rozpoznajesz te krakowskie budynki? Wynik 15/15 zdobędą tylko prawdziwi znawcy miasta!

Pytanie 1 z 15
Zaczynamy najprościej, jak się da. Wieżowiec na zdjęciu to:
Szkieletor
Ogród Świateł 2024 w Krakowie - "Small World"