Cel akcji: mniej agresji, więcej odstępu
„Nie zderzakuj” przypomina o trzech kluczowych zasadach bezpiecznej jazdy:
- dwusekundowy odstęp od poprzedzającego pojazdu,
- dostosowanie odstępu do pogody i warunków na drodze,
- współpraca i szacunek wobec innych uczestników ruchu.
- „Nawet jeśli udało się zapobiec jednemu wypadkowi, to sukces – najważniejsze jest podnoszenie świadomości kierowców” – podkreśla Andrzej Kaczmarek, prezes zarządu Stalexport Autostrada Małopolska.
Statystyki, które nie pozostawiają złudzeń
W 2024 r. na polskich drogach doszło do 21 519 wypadków; 1 896 osób zginęło, a 24 782 zostały ranne. Najwięcej tragicznych zdarzeń wciąż przypada na miesiące letnie, zwłaszcza czerwiec i sierpień, a piątki są dniami o najwyższej liczbie wypadków. Jedną z najniebezpieczniejszych praktyk pozostaje jazda na zderzaku.
Jak i gdzie prowadzono kampanię?
Akcja była realizowana w czasie wakacji i koncentrowała się na przeciwdziałaniu jazdzie „na zderzaku”, nieuzasadnionemu używaniu długich świateł oraz sygnału dźwiękowego. Stalexport uruchomił dedykowane reklamy w rejonie A4 Katowice–Kraków oraz w internecie. Przekaz wspierali twórcy internetowi: Zachar OFF (Zachara Zawadzki), Poczciwy Krzychu (Kamil Chwastek) i Aleksander Sikora. O bezpieczeństwie na drodze opowiadali też dziennikarze Radia 357 w serii podcastów współtworzonych ze słuchaczami.
Po pierwsze: bezpiecznie
Organizator przypomina, że odpowiedzialne zachowania kierowców to podstawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. „Nie zderzakuj” to zarówno apel o utrzymywanie dystansu, jak i wezwanie do spokoju i rozsądku za kierownicą, co realnie zmniejsza ryzyko tragicznych wypadków.
Gdzie znaleźć więcej informacji?
Szczegóły zasad bezpiecznej jazdy i materiały kampanii: niezderzakuj.pl. Stalexport Autostrada Małopolska – zarządca odcinka A4 Katowice–Kraków – deklaruje stałe zaangażowanie w inicjatywy poprawiające bezpieczeństwo na drogach.