- W drugiej połowie sierpnia GDDKiA otworzy nowy, 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 między węzłami Oświęcim i Brzeszcze.
- Na nowo otwartej trasie będzie obowiązywać tymczasowe ograniczenie tonażowe, dopuszczające do ruchu wyłącznie pojazdy o masie do 3,5 tony.
- Zniesienie ograniczenia dla ciężarówek planowane jest po połączeniu odcinka z sąsiednimi fragmentami S1 w budowie.
- Cała trasa S1 od Mysłowic do Bielska-Białej ma być w pełni przejezdna w połowie 2027 roku.
- Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Radia ESKA.
Ważny krok w budowie śląskiego kręgosłupa drogowego
Udostępnienie kierowcom nowego odcinka S1 to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie. W drugiej połowie sierpnia do ruchu zostanie oddany nie tylko 10-kilometrowy fragment drogi ekspresowej, ale również 600-metrowy odcinek nowej drogi krajowej nr 44. Wraz z fragmentem obwodnicy Oświęcimia, realizowanym przez krakowski oddział GDDKiA, kierowcy otrzymają łącznie 4,1 km nowej trasy, prowadzącej od węzła Oświęcim na S1 do ronda na ulicy Wojewódzkiej w Pławach.
Nowo wybudowana trasa jest częścią blisko 16-kilometrowego zadania inwestycyjnego S1 Oświęcim – Dankowice. W jego ramach powstały trzy nowoczesne węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze, które w przyszłości zapewnią płynne włączenie się do ruchu lokalnego. Budowa S1 na tym obszarze jest elementem większego planu stworzenia ekspresowego połączenia od Mysłowic do Bielska-Białej, które ma usprawnić tranzyt na osi północ-południe i poprawić dostępność komunikacyjną południowej Polski.
Inżynieryjne wyzwanie nad Wisłą
Budowa odcinka S1 Oświęcim – Dankowice była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym. W jej ramach powstało aż 18 obiektów, w tym pięć mostów, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe oraz kładka dla pieszych. Na szczególną uwagę zasługują dwa z nich. Pierwszym jest potężna estakada o długości ponad 480 metrów, która przeprowadza drogę ekspresową nad linią kolejową nr 93, terenem stawu Tesznowiec oraz drogą powiatową. Obiekt ten powstał w technologii nasuwu segmentowego. Drugim imponującym obiektem jest most o długości 224 metrów, przerzucony nad korytem Wisły. Wykonano go w zaawansowanej technologii nawisowej.
Inwestycja uwzględniała również potrzeby środowiska naturalnego. Zbudowano siedem przejść dla płazów, sześć przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt oraz 17 zbiorników retencyjnych. Co więcej, aż 21 zbiorników wodnych pełni funkcję rozrodczą dla płazów. Sama droga została zaprojektowana z myślą o przyszłości. Składa się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, a szeroki na 12 metrów pas rozdziału umożliwia w przyszłości dobudowanie trzecich pasów. Nawierzchnia została przystosowana do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 tony na oś.
Uwaga na tymczasowe ograniczenia i zmiany w ruchu
Mimo otwarcia nowej trasy, kierowcy muszą przygotować się na tymczasową organizację ruchu. Do czasu ukończenia sąsiednich odcinków S1 oraz obwodnicy Oświęcimia, z nowo oddanego fragmentu będą mogły korzystać wyłącznie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Jak informuje GDDKiA, jest to wynik porozumienia z lokalnymi samorządami. Układ dróg lokalnych, na których trwają remonty prowadzone przez powiat oświęcimski, nie jest w stanie przyjąć pełnego ruchu tranzytowego z drogi ekspresowej.
Kierowcy jadący od strony Oświęcimia, Brzezinki i Pław wjadą na S1 poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej. Z kolei podróżujący od strony S1 będą musieli zjechać na węźle Oświęcim, skąd dojadą do ronda na ul. Wolskiej. Tam będą mogli skręcić w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Co ważne, nie będzie możliwości jazdy na wprost przez most na Wiśle w kierunku centrum Oświęcimia.
Harmonogram otwarcia kolejnych odcinków
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła szczegółowy plan udostępniania kolejnych fragmentów trasy. Zniesienie ograniczenia tonażowego nastąpi dopiero po połączeniu nowego odcinka z sąsiednimi.
– W drugiej połowie sierpnia planujemy otwarcie 10 z blisko 16 km odcinka Oświęcim – Dankowice, od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Pozostała część zostanie oddana do użytku pod koniec bieżącego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją. Drugi to Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, gdzie planujemy udostępnienie do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (przy czym przewidujemy, że całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.). Pozwoli to na zniesienie ograniczenia ruchu pojazdów do 3,5 t na S1. Pozostanie ono jedynie na odcinku DK44 przechodzącym przez Oświęcim i oddania ostatniej części obwodnicy tego miasta. Stanie się to do połowy 2026 r. – czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na ukończenie ostatniego brakującego fragmentu trzeba będzie poczekać dłużej.
– Z kolei w połowie 2027 r. planujemy zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S1, tj. Mysłowice – Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do Bielska-Białej. Wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia wynika z przedłużających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli także roszczenia terminowe z powodu niesprzyjających warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Droga na południe Europy z unijnym wsparciem
Całkowita wartość umów na realizację blisko 40-kilometrowej trasy S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemal 2,3 mld zł. Budowa odcinka Oświęcim – Dankowice jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, a wartość dofinansowania wynosi ponad miliard złotych. Droga ekspresowa S1 jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), łączącej Bałtyk z południem Europy. Po zakończeniu wszystkich prac inwestycyjnych powstanie ponad 133-kilometrowa trasa ekspresowa od lotniska w Pyrzowicach (A1) aż do granicy ze Słowacją w Zwardoniu, gdzie łączy się ze słowacką autostradą D3.