Fiat 126p

i

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Narodowe Archiwum Cyfrowe

QUIZ

Syrena, Fiat, Warszawa. Wielki QUIZ o motoryzacji z czasów PRL. Tylko eksperci poznają te maszyny

2025-01-09 14:37

Motoryzacja w czasach PRL – wiele osób na samą myśl o ówczesnych samochodach dostaje gęsiej skórki. Prostota czy niski poziom bezpieczeństwa z dzisiejszej perspektywy brzmią nieco absurdalnie. W latach 60., 70., czy 80., żyjąc w systemie totalitarnym można było jedynie marzyć o Mercedesie. Dziś wiele się zmieniło, choć wciąż pokolenia pamiętają kultowe samochody z PRL, które w swoim czasie były szczytem motoryzacyjnych marzeń. Ostrzegamy – przygotowany quiz nie należy do najłatwiejszych.

Polonez, Tarpan, Warszawa. Pamiętasz kultowe auta z PRL-u? To quiz dla ciebie

W XXI wieku samochód to w Polsce podstawowe narzędzie, bez którego miliony obywateli nie wyobrażają sobie codziennego funkcjonowania. Lata temu sprawa wyglądała jednak inaczej. W czasach PRL-u o szybkich samochodach dostępnych w salonie można było jedynie pomarzyć. Wiele osób na co dzień przemieszczało się komunikacją miejską, rowerem czy pieszo. Nieliczni mogli pozwolić sobie na zakup samochodu, na który niejednokrotnie trzeba było czekać latami. Mimo to na polskich drogach, zwłaszcza w okresie późniejszego PRL-u można było dostrzec motoryzacyjne perełki. Wiele osób dziś zastanawia się, jak w ogóle można było wsiąść do samochodu, który dziś nie spełniałby niemal żadnych przyjętych norm bezpieczeństwa. Czasy były jednak inne, samochody o wiele prostsze, a niektórzy do dziś podkreślają, że… zdecydowanie mniej awaryjne, a jak już do awarii doszło, to naprawę można było podjąć w garażu, albo gdziekolwiek indziej, jeśli akurat miało się ze sobą potrzebne narzędzia. Polonez, Fiat, Skoda, Warszawa, Syrena… w czasach PRL-u o takich samochodach marzył każdy.

Syrena, Fiat, Warszawa. Wielki QUIZ o motoryzacji z czasów PRL. Tylko eksperci poznają te maszyny
Pytanie 1 z 15
1. Kultowym autem z czasów PRL na zdjęciu jest:
Fiat 125p

W czasach PRL-u w Polsce samochody produkowano m.in. w Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie. Powstawały tam m.in. takie modele jak kultowa Warszawa czy Syrena. Drugą fabryką pod względem wielkości w Polsce Ludowej była Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, mieszcząca się przy ówczesnej ul. Róży Luksemburg. Produkowano tam oczywiście legendarne Fiaty 126p czy Syreny. Co ciekawe, fabryka ta dzieliła się aż na 12 zakładów ulokowanych m.in. w Tychach, Ustroniu, Skoczowie czy Sosnowcu.

Jak dobrze pamiętacie kultowe samochody z czasów PRL? To quiz dla fanów motoryzacji!

Kraków Radio ESKA Google News

Ta małopolska wieś ma burzliwą historię. W PRL-u przekształcono tam cerkiew w owczarnię

Najgłośniejszy romans PRL-u. Zaczął się od zdrady i tak samo skończył
Mellina
Motobieda: Fiat 126p jest obrzydliwy. To samochód, który powinien zostać zniszczony. MELLINA - Meller