Polonez, Tarpan, Warszawa. Pamiętasz kultowe auta z PRL-u? To quiz dla ciebie
W XXI wieku samochód to w Polsce podstawowe narzędzie, bez którego miliony obywateli nie wyobrażają sobie codziennego funkcjonowania. Lata temu sprawa wyglądała jednak inaczej. W czasach PRL-u o szybkich samochodach dostępnych w salonie można było jedynie pomarzyć. Wiele osób na co dzień przemieszczało się komunikacją miejską, rowerem czy pieszo. Nieliczni mogli pozwolić sobie na zakup samochodu, na który niejednokrotnie trzeba było czekać latami. Mimo to na polskich drogach, zwłaszcza w okresie późniejszego PRL-u można było dostrzec motoryzacyjne perełki. Wiele osób dziś zastanawia się, jak w ogóle można było wsiąść do samochodu, który dziś nie spełniałby niemal żadnych przyjętych norm bezpieczeństwa. Czasy były jednak inne, samochody o wiele prostsze, a niektórzy do dziś podkreślają, że… zdecydowanie mniej awaryjne, a jak już do awarii doszło, to naprawę można było podjąć w garażu, albo gdziekolwiek indziej, jeśli akurat miało się ze sobą potrzebne narzędzia. Polonez, Fiat, Skoda, Warszawa, Syrena… w czasach PRL-u o takich samochodach marzył każdy.
W czasach PRL-u w Polsce samochody produkowano m.in. w Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie. Powstawały tam m.in. takie modele jak kultowa Warszawa czy Syrena. Drugą fabryką pod względem wielkości w Polsce Ludowej była Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, mieszcząca się przy ówczesnej ul. Róży Luksemburg. Produkowano tam oczywiście legendarne Fiaty 126p czy Syreny. Co ciekawe, fabryka ta dzieliła się aż na 12 zakładów ulokowanych m.in. w Tychach, Ustroniu, Skoczowie czy Sosnowcu.
Jak dobrze pamiętacie kultowe samochody z czasów PRL? To quiz dla fanów motoryzacji!