Kraków. Wyższe opłaty za komunikację dla gmin z obwarzanka
We wrześniu w tej sprawie interpelację do prezydenta Krakowa złożył radny Michał Ciechowski. „Z niepokojem docierają do mnie informacje, że miasto po raz kolejny planuje znaczącą podwyżkę opłat dla gmin, które korzystają z komunikacji krakowskiej ( aglomeracyjnej)” – napisał.
Chciałbym zapytać się czy, jakie i od kiedy planowane są podwyżki dla gmin do dopłat do każdego kilometra przejechanego przez autobus ? Jakie jest uzasadnienie do ewentualnej podwyżki ? I jak prezentowały się koszty procentowo jakie ponosiły gminy do dopłaty do komunikacji aglomeracyjnej? – pyta radny Ciechowski.
Odpowiedzi w tej sprawie udzielił zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik. Jak zaznaczył, zmiany zasad finansowania funkcjonowania linii aglomeracyjnych przez gminy obwarzanka są wynikiem prac prowadzonych na wniosek gmin przy udziale Stowarzyszenia Metropolia Krakowska. Mają one na celu ujednolicenie zasad odpłatności dla wszystkich gmin i przyjęcie wspólnego, nowego modelu rozliczeń.

W pierwszej kolejności wprowadzono spójne zasady finansowania komunikacji aglomeracyjnej przez gminy, przyjmując jako odpłatność 50% kosztów pracy przewozowej linii aglomeracyjnych wyłącznie na terenie gmin (poza granicami Krakowa). Finansowanie całości pracy przewozowej linii aglomeracyjnych w granicach Miasta Krakowa przejęła Gmina Miejska Kraków. W związku z niewystarczającym poziomem pokrycia kosztów funkcjonowania linii aglomeracyjnych wpływami ze sprzedaży biletów, kolejnym krokiem jest stopniowe zwiększenie stopnia dopłat od gmin – przekazuje zastępca prezydenta Krakowa.
Zgodnie z wypracowanym rozwiązaniem, od 1 stycznia 2026 roku planowane jest podniesienie opłat dla gmin obwarzanka z 50 na 57,5 proc. kosztów pracy przewozowej na ich terenie.
W zakresie dopłat gmin do komunikacji aglomeracyjnej wskazuję, że w II kwartale 2025 r. koszty funkcjonowania komunikacji aglomeracyjnej wyniosły ok. 60 mln zł, natomiast wielkość dotacji gmin we wskazanym okresie została określona na ok. 17,5 mln zł, co pokrywa ok. 29% kosztów funkcjonowania komunikacji aglomeracyjnej – dodaje Stanisław Kracik.