Uchwała krajobrazowa w Krakowie do zmiany. Magistrat powołał specjalny zespół
Zdaniem władz miasta uchwała znacznie poprawiła estetykę przestrzeni, ale – jak ocenił wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur – jej stosowanie pokazało także zapisy nie do końca przemyślane. Coraz częściej zdarzają się w mieście przypadki jawnego obchodzenia przepisów, wykorzystując zawarte w nich luki prawne. W konsultacjach dotyczących projektu biorą udział m.in. przedsiębiorcy, rzemieślnicy, uczelnie, instytucjami kultury, organizacje pozarządowe.
— We wrześniu chcemy przedstawić projekt nowej uchwały. Zależy nam na tym, aby zachować wszystkie te rozwiązania, które sprawdziły się i chronią przestrzeń miasta, a zarazem wyeliminować zapisy niefunkcjonalne, nieprecyzyjne i utrudniające działalność przedsiębiorcom, uczelniom czy, fundacjom — zapowiedział wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur. — Po pierwsze, szukamy rozwiązań, które uwzględnią specyfikę takich instytucji, jak uczelnie, teatry, fundacje, organizacje charytatywne, tak, żeby dać im trochę inną możliwość funkcjonowania w tej przestrzeni. Po drugie, istotne będzie doprecyzowanie wielu zapisów. I po trzecie, wyeliminowanie różnego rodzaju ścieżek na skróty, które były wykorzystywane w celu obejścia uchwały, jak te legendarne rusztowania, na których wisiały banery — doprecyzował Mazur.
Uchwała krajobrazowa w Krakowie. Jakie założenia się w niej znalazły?
Uchwała krajobrazowa obowiązuje w Krakowie od lipca 2020 r. Precyzuje zasady umieszczania m.in. słupów ogłoszeniowych, billboardów i reklam wielkopowierzchniowych oraz grodzenia osiedli mieszkaniowych. Zgodnie z nią Kraków został podzielony na trzy strefy, a strefa trzecia dodatkowo na trzy podobszary – Stare Miasto, Nową Hutę i Śródmieście, gdzie ze względu na zabudowę zabytkową obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy.
Dokument określił m.in., że billboardy mogą mieć powierzchnię 12 lub 18 m kw., a wielkopowierzchniowe banery mogą wisieć na rusztowaniach w czasie prowadzenia robót budowlanych, ale nie dłużej niż przez 12 miesięcy i nie częściej niż co siedem lat. Uchwała wprowadziła zakaz grodzenia osiedli mieszkaniowych. Każdy z nośników reklamowych wymaga złożenia wniosku o zamiarze jego zainstalowania albo o pozwolenie na budowę, które rozpatruje Wydział Architektury i Urbanistyki, a w przypadku zabytków także konserwator.