Rodzina nadal pozostaje najważniejszą wartością dla młodzieży – wyniki badań kondycji psychicznej młodzieży w Gorlicach
Tomasz Gubała – ekspert logoprofilaktyki, profilaktyk, certyfikowany logoterapeuta wg. Viktora Frankla
Kiedy pytamy młodych ludzi, czego najbardziej pragną, najczęściej odpowiadają: „być kochanym”, „mieć przyjaciół”, „żyć spokojnie”. To nie są tylko dziecięce marzenia – to echo ich wewnętrznych potrzeb, poszukiwań sensu i wartości. Tymczasem dane z najnowszego badania przeprowadzonego przez Krakowski Instytut Logoterapii oraz Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli pokazują, że kondycja psychiczna młodzieży – także w Gorlicach – wymaga uwagi i odpowiedzialnych działań.
Co mówią liczby? Wskaźniki dotyczące Gorlic
- Oznaki depresji deklaruje 39% uczniów w Gorlicach. Być może wygląda to niepokojąco, lecz proszę zwrócić uwagę, że oznaki to nie depresja, to może być na przykład chwilowy smutek, który jest czymś naturalnym.
- Objawy uzależnienia od internetu wskazało 31% badanych uczniów. - Na szczęście poczucie sensu życia wśród młodzieży gorlickiej wypada dużo lepiej, wysoki poziom deklaruje 46% uczniów. Wysokie poczucie sensowności życia jest jednym z najmocniejszych czynników chroniących przed depresją I uzależnieniami.
Grupa 19% uczniów ma bardzo niskie poczucie sensu życia – czyli funkcjonuje w egzystencjalnej pustce i zagubieniu. Uczniowie z tej grupy wymagają szybkiej pomocy, szczególnie od rodziców.
Logoprofilaktyka – odpowiedź na kryzys egzystencjalny młodych Logoprofilaktyka to nowoczesne podejście oparte na logoterapii Viktora Frankla, które pomaga młodym ludziom odkrywać sens życia, wzmacniać odporność psychiczną i budować wartościowe relacje. To nie tylko profilaktyka, ale też edukacja i wychowanie ukierunkowane na sens i wartości.
Zgodnie z myślą Frankla, człowiek nie potrzebuje komfortu, lecz sensu – i to właśnie jego brak najczęściej prowadzi do depresji, uzależnień i ucieczki w świat wirtualny. Młodzi ludzie, którzy nie wiedzą po co żyją, nie potrafią też odpowiedzieć, dlaczego warto żyć. Dlatego zamiast pytać tylko „jak pomóc”, powinniśmy zacząć pytać „jak odkrywać w życiu jego wartość?”.
Co jeszcze pokazują badania z Gorlic?
- Rodzina nadal pozostaje najważniejszą wartością dla młodzieży. Rodzice są największym wsparciem dla 48% badanych.
- Wśród marzeń młodych dominują relacyjne i emocjonalne potrzeby: być kochanym, mieć przyjaciół, spokojne życie.
- Ale głębiej – i to jest wymiar noetyczny – wybrzmiewają też egzystencjalne pragnienia, takie jak: • potrzeba, by życie miało sens („chcę, żeby moje życie coś znaczyło”),
• pragnienie autentyczności i prawdy („chcę być sobą i być akceptowanym”),
• dążenie do wniesienia dobra w świat („chcę pomagać innym, robić coś ważnego”),
• potrzeba odpowiedzialności i wpływu („nie chcę tylko przetrwać – chcę decydować o sobie”).
Te głosy pokazują, że młodzi ludzie szukają czegoś więcej niż tylko komfortu – szukają sensu i znaczenia.
Co możemy zrobić?
1. Wprowadzać programy logoprofilaktyczne do szkół, np. “Żyj z sensem” – Fundacji Archezja.
2. Wspierać nauczycieli i rodziców – w rozpoznawaniu kryzysów egzystencjalnych.
3. Tworzyć przestrzeń do rozmowy o sensie – lekcje wychowawcze, warsztaty, inicjatywy uczniowskie.
4. Wzmacniać poczucie sprawczości i nadziei – młodzi muszą wiedzieć, że ich życie ma obiektywny sens.
„Nie pytaj, co ty jeszcze możesz wziąć od życia – zapytaj, co życie oczekuje od ciebie.” – Viktor E. Frankl
Nie jesteśmy bezradni! Musimy działać wspólnie – jako rodzice, nauczyciele, społeczność lokalna. Bo tylko razem możemy zatrzymać falę depresji i pomóc młodym ludziom odkryć sens – zanim zagubią go na dobre.