Burmistrz Miasta Gorlice Rafał Kukla

i

Autor: Materiały prasowe

ESKA - RAZEM PRZECIW DEPRESJI

Burmistrz Miasta Gorlice Rafał Kukla w odniesieniu do raportu kondycji psychicznej Gorlickiej młodzieży

2025-04-14 12:46 Materiał sponsorowany

Z niepokojem, ale i z nadzieją przyjmujemy wyniki badań dotyczących kondycji psychicznej naszej młodzieży. To głos młodych ludzi – pełen tęsknoty za miłością, spokojem i sensem życia. To także sygnał, że potrzebują naszej obecności, uwagi i wsparcia. Cieszy fakt, że rodzina wciąż jest dla nich najważniejszą wartością. Ale obok tego są też niepokojące dane, które zobowiązują nas do działania – wspólnego, odpowiedzialnego i opartego na dialogu. Wierzę, że jako lokalna społeczność – rodzice, szkoły, samorząd – mamy siłę, by odpowiedzieć na te potrzeby i wspólnie stworzyć młodym ludziom przestrzeń do rozwoju, bezpieczeństwa i nadziei.

Rodzina nadal pozostaje najważniejszą wartością dla młodzieży – wyniki badań kondycji psychicznej młodzieży w Gorlicach

Tomasz Gubała – ekspert logoprofilaktyki, profilaktyk, certyfikowany logoterapeuta wg. Viktora Frankla

Kiedy pytamy młodych ludzi, czego najbardziej pragną, najczęściej odpowiadają: „być kochanym”, „mieć przyjaciół”, „żyć spokojnie”. To nie są tylko dziecięce marzenia – to echo ich wewnętrznych potrzeb, poszukiwań sensu i wartości. Tymczasem dane z najnowszego badania przeprowadzonego przez Krakowski Instytut Logoterapii oraz Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli pokazują, że kondycja psychiczna młodzieży – także w Gorlicach – wymaga uwagi i odpowiedzialnych działań.

Co mówią liczby? Wskaźniki dotyczące Gorlic

- Oznaki depresji deklaruje 39% uczniów w Gorlicach. Być może wygląda to niepokojąco, lecz proszę zwrócić uwagę, że oznaki to nie depresja, to może być na przykład chwilowy smutek, który jest czymś naturalnym.

- Objawy uzależnienia od internetu wskazało 31% badanych uczniów. - Na szczęście poczucie sensu życia wśród młodzieży gorlickiej wypada dużo lepiej, wysoki poziom deklaruje 46% uczniów. Wysokie poczucie sensowności życia jest jednym z najmocniejszych czynników chroniących przed depresją I uzależnieniami.

Grupa 19% uczniów ma bardzo niskie poczucie sensu życia – czyli funkcjonuje w egzystencjalnej pustce i zagubieniu. Uczniowie z tej grupy wymagają szybkiej pomocy, szczególnie od rodziców.

Logoprofilaktyka – odpowiedź na kryzys egzystencjalny młodych Logoprofilaktyka to nowoczesne podejście oparte na logoterapii Viktora Frankla, które pomaga młodym ludziom odkrywać sens życia, wzmacniać odporność psychiczną i budować wartościowe relacje. To nie tylko profilaktyka, ale też edukacja i wychowanie ukierunkowane na sens i wartości.

Zgodnie z myślą Frankla, człowiek nie potrzebuje komfortu, lecz sensu – i to właśnie jego brak najczęściej prowadzi do depresji, uzależnień i ucieczki w świat wirtualny. Młodzi ludzie, którzy nie wiedzą po co żyją, nie potrafią też odpowiedzieć, dlaczego warto żyć. Dlatego zamiast pytać tylko „jak pomóc”, powinniśmy zacząć pytać „jak odkrywać w życiu jego wartość?”.

Co jeszcze pokazują badania z Gorlic?

- Rodzina nadal pozostaje najważniejszą wartością dla młodzieży. Rodzice są największym wsparciem dla 48% badanych.

- Wśród marzeń młodych dominują relacyjne i emocjonalne potrzeby: być kochanym, mieć przyjaciół, spokojne życie.

- Ale głębiej – i to jest wymiar noetyczny – wybrzmiewają też egzystencjalne pragnienia, takie jak: • potrzeba, by życie miało sens („chcę, żeby moje życie coś znaczyło”),

• pragnienie autentyczności i prawdy („chcę być sobą i być akceptowanym”),

• dążenie do wniesienia dobra w świat („chcę pomagać innym, robić coś ważnego”),

• potrzeba odpowiedzialności i wpływu („nie chcę tylko przetrwać – chcę decydować o sobie”).

Te głosy pokazują, że młodzi ludzie szukają czegoś więcej niż tylko komfortu – szukają sensu i znaczenia.

Co możemy zrobić?

1. Wprowadzać programy logoprofilaktyczne do szkół, np. “Żyj z sensem” – Fundacji Archezja.

2. Wspierać nauczycieli i rodziców – w rozpoznawaniu kryzysów egzystencjalnych.

3. Tworzyć przestrzeń do rozmowy o sensie – lekcje wychowawcze, warsztaty, inicjatywy uczniowskie.

4. Wzmacniać poczucie sprawczości i nadziei – młodzi muszą wiedzieć, że ich życie ma obiektywny sens.

„Nie pytaj, co ty jeszcze możesz wziąć od życia – zapytaj, co życie oczekuje od ciebie.” – Viktor E. Frankl

Nie jesteśmy bezradni! Musimy działać wspólnie – jako rodzice, nauczyciele, społeczność lokalna. Bo tylko razem możemy zatrzymać falę depresji i pomóc młodym ludziom odkryć sens – zanim zagubią go na dobre.