Co z przewozem rowerów i hulajnóg w autobusach i tramwajach? Zdecyduje głos mieszkańców

2025-07-01 11:54

Do piątku, 18 lipca w Krakowie potrwają konsultacje społeczne ws. zasad przewozu rowerów i hulajnóg w komunikacji miejskiej. Wszystko po to, aby dostosować regulamin i zasady pod zmieniające się realia. Coraz więcej osób decyduje się na łączoną podróż komunikacją miejską i jednośladem. W kwestii tej nie brakuje oczywiście kontrowersji.

MPK Kraków

i

Autor: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie/ Materiały prasowe

Kraków. Co z przewozem rowerów i hulajnóg w pojazdach KMK?

Prezydent Krakowa ogłosił konsultacje społeczne ws. zasad przewozu rowerów, hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego w pojazdach komunikacji miejskiej. Konsultacje społeczne w tej sprawie potrwają do piątku, 18 lipca. Dlaczego są prowadzone? Chodzi przede wszystkim o zmieniające się realia. Pod Wawelem coraz więcej osób decyduje się na łączone podróże komunikacją miejską i jednośladem, zabierając ze sobą rower czy hulajnogę do autobusu lub tramwaju. W temacie tym nie brakuje oczywiście kontrowersji, gdyż jednoślady zabierają nieco miejsca i komfortu innym podróżnym.

Podobną sprawę poruszaliśmy w marcu, kiedy odpowiadaliśmy na pytanie, czy w autobusach i tramwajach KMK w Krakowie można przewozić hulajnogi elektryczne? Kwestię tę zgłębiał radny Michał Drewnicki, który wystosował interpelację do prezydenta Krakowa. Miasto odpowiedziało, że hulajnogi elektryczne są traktowane jak każdy inny bagaż pasażera, a ich przewóz reguluje stosowna uchwała.

Kraków Radio ESKA Google News

Miasto chce w tej kwestii pozyskać więcej opinii mieszkańców, stąd rzeczone konsultacje społeczne. Ankietowani mogą ustosunkować się do propozycji zmian w regulaminie przewozu osób i bagażu środkami komunikacji miejskiej. Konsultacje dotyczą rowerów, hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego.

Coraz więcej osób decyduje się na łączenie roweru z transportem publicznym – dojazd rowerem na przystanek i kontynuacja podróży autobusem lub tramwajem to wygodna i szybka forma przemieszczania się po mieście. Jednocześnie przewóz roweru i UTO (urządzenie transportu osobistego to pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe) w pojeździe wiąże się z koniecznością przestrzegania pewnych zasad, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz komfortu wszystkim przebywającym w danym pojeździe pasażerom – pisze magistrat.

Na chwilę obecną rower może być przewożony w pojeździe na zasadzie bagażu podręcznego, pod warunkiem, że nie utrudnia przejścia, nie naraża innych pasażerów na zanieczyszczenie odzieży, nie ogranicza widoczności kierującemu czy nie zagraża bezpieczeństwu ruchu. Kierowca może odmówić przewozu roweru czy hulajnogi w sytuacji, kiedy np. w pojeździe panuje zbyt duże zatłoczenie, albo rozmiary przedmiotu stwarzają utrudnienia dla innych pasażerów.

Rowery w KMK w Krakowie można przewozić w bagażniku zewnętrznym, o ile ten jest zamontowany, lub wewnątrz autobusu czy tramwaju.

Pasażer ma obowiązek nadzorować przewożony rower/UTO, tak jak każdy inny bagaż podręczny lub zwierzę. Przewoźnik odpowiada za ewentualne szkody tylko w przypadku, gdy zostały one wyrządzone z jego winy. Nie wolno umieszczać rowerów/UTO (ani żadnego innego bagażu czy zwierząt) na miejscach siedzących – czytamy.

Za ewentualne szkody, np. zanieczyszczenie pojazdu czy uszkodzenie jego wyposażenia odpowiedzialność ponosi pasażer. Osoby zainteresowane konsultacjami społecznymi mogą wziąć w nich udział pod tym linkiem.

GARAŻ - 2003 v3