Hulajnogi Bolt

i

Autor: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Wiadomości

Kontrowersyjne hulajnogi elektryczne. Czy można przewozić je w autobusach i tramwajach?

2025-03-11 17:44

W Krakowie hulajnogi elektryczne to od dawna znana rzeczywistość. Pojazdy te niejednokrotnie wywoływały kontrowersje, a miasto decydowało się na „nowe porządki” w sprawie jednośladów. Wiele osób korzystających z hulajnóg może zastanawiać się, czy można przewozić je pojazdami komunikacji miejskiej. Na to pytanie niedawno odpowiedział sam magistrat.

Hulajnogi elektryczne w autobusach i tramwajach? Urząd wyjaśnia

Dwa lata temu w Krakowie Zarząd Transportu Publicznego w imieniu miasta podpisał porozumienie o współpracy z operatorami oferującymi możliwość korzystania z hulajnóg elektrycznych na terenie Krakowa. Na mocy umowy wyznaczono obszar relokacji oraz punkty mobilności, gdzie użytkownicy po zakończeniu przejazdu powinni odstawiać jednoślady. Po roku okazało się, że dzięki tym rozwiązaniom miasto zaoszczędziło blisko 170 tys. złotych. Hulajnogi elektryczne wciąż budzą wiele kontrowersji nie tylko z uwagi na fakt częstego zaśmiecania przestrzeni publicznej, ale także braku rozważności wśród samych użytkowników.

Wiele osób posiadających lub wypożyczających hulajnogi elektryczne zastanawia się, czy można przewozić je autobusami i tramwajami KMK w Krakowie. Temat ten poruszył w interpelacji radny Michał Drewnicki, który zauważył, że w porównaniu do innych miast w Krakowie nie zdecydowano się na wprowadzenie szczegółowych regulacji w tej kwestii. W Warszawie jednoślady te traktowane są jako bagaż podręczny, a ich przewóz odbywa się na podobnych zasadach jak w kwestii rowerów. We Wrocławiu jest podobnie. W Poznaniu przyjęto bardziej rygorystyczne przepisy. W autobusach i tramwajach nie można przewozić pojazdów napędzanych silnikiem elektrycznym. Czy w Krakowie można przewozić hulajnogi elektryczne w autobusach i tramwajach?

Tak sprawa wygląda w Krakowie.

Zarówno hulajnogi elektryczne, jak i te bez napędu, są traktowane jak każdy inny bagaż pasażera. Zasady przewozu bagażu określone są w załączniku do przedmiotowej uchwały (nr XLIV/544/08 Rady Miasta Krakowa – przyp. red.) z dnia 28 maja 2008 r.,  w rozdziale IV pn. Przewóz zwierząt i bagażu podręcznego. Należy zwrócić uwagę, że oferta urządzeń transportu osobistego (UTO) rozwija się bardzo dynamicznie. Na rynku wciąż pojawiają się nowe typy pojazdów o zróżnicowanej budowie i gabarytach. Obecne przepisy są na tyle elastyczne, że pozwalają na egzekwowanie od pasażerów chcących przewozić UTO w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK), czy danego typu urządzenie może być wniesione do pojazdu oraz gdzie i w jaki sposób powinno być umieszczone, aby nie powodowało zagrożenia dla innych podróżujących. Ostateczną decyzję w sprawie przewozu ww. bagażu podejmuje prowadzący pojazd. Na chwilę obecną Miasto nie rozważa wprowadzenia zakazu przewozu hulajnóg i rowerów elektrycznych w pojazdach KMK – odpowiedział zastępca prezydenta Stanisław Kracik.

Kraków Radio ESKA Google News
Autor:

Hulajnogi elektryczne i rowery są traktowane tak, jak każdy inny bagaż pasażera. W interpelacji radny Michał Drewnicki porusza także temat tego, kto ponosi odpowiedzialność za ewentualne wypadki i szkody spowodowane np. przewożeniem w autobusie hulajnogi czy roweru.

Odpowiedzialność związana z przewozem bagażu jest regulowana przepisami dotyczącymi bagażu podręcznego, tj. § 9 ust. 6 ww. uchwały - „Nadzór nad bagażem podręcznym i zwierzętami, które pasażer przewozi przy sobie w pojeździe, należy do pasażera. Przewoźnik odpowiada za bagaż podręczny i zwierzęta tylko w przypadku, gdy szkoda powstała z winy przewoźnika” – pisze wiceprezydent.

Przewoźnik odpowiada jedynie za rzeczy powierzone mu przez pasażera, do których ten w trakcie podróży nie ma bezpośredniego dostępu, np. rowery umieszczone na bagażniku zewnętrznym autobusu. Jak informują władze miasta, do tej pory w Krakowie nie odnotowano wypadków związanych z przewożeniem hulajnóg elektrycznych w pojazdach KMK.

Kraków. Budowa najdłuższej estakady w Polsce. Obiekt powstaje w Nowej Hucie

Express Biedrzyckiej - Waldemar Skrzypczak | 2025-03-11