Założyciele krakowskiej Open Future International, Anna i Karol Tomczykowie, wraz z silnym, międzynarodowym zespołem, starają się już od kilku lat ten stan zmienić i uzbroić polskich i międzynarodowych uczniów w kompetencje XXI w., szczególnie:
- aktywne uczenie się,
- krytyczne myślenie,
- kreatywność,
- kompleksowe rozwiązywanie złożonych problemów,
- umiejętność myślenia analitycznego i innowacyjność (Kompetencje kluczowe na podst. raportu z Forum Ekonomicznego Davos)
i przygotować uczniów do nieznanej nam rzeczywistości. Według raportu „Future of Skills. Employment in 2030” zawód przyszłości już teraz wykonuje 10% osób, 70% będzie musiało zmienić sposób wykonywania swojej profesji, a 20% powinno liczyć się z tym, że ich obowiązki przejmą roboty. (PARP)
Open Future International postawiła sobie za cel kształcenie liderów przyszłości – kompetentnych, odpornych na zmiany, działających w imię zasad etycznych (zgodnie z profilem ucznia IB tzw. IB Learner Profile), którzy nie myślą sztampowo, ale podejmują wyzwania na miarę zmieniającego się świata. Jest to możliwe w krakowskich warunkach dzięki spójnej ścieżce edukacji IB, którą szkoły Open Future oferują (International Baccalaureate jest to fundacja założona w 1968 roku, która oferuje trzy programy nauczania PYP, MYP i DP).
Od 2013 roku z sukcesem i w oparciu o filozofię International Baccalaureate działają już w Open Future International przedszkole oraz szkoła podstawowa z certyfikowaną metodyką IB Primary Years Programme oraz z wdrażanym etapem IB Middle Years Programme. Integralną częścią programu IB, z której szkoła jest dumna i która przynosi wymierne efekty, są korelacja międzyprzedmiotowa, praca projektowa uczniów i ocenianie kształtujące, które wdrażamy w codziennej pracy. Uczeń ma poczucie sensowności przychodzenia do szkoły i sprawczości podczas procesu uczenia się. Nauczyciele i rodzice towarzyszą uczniom w tej edukacyjnej ścieżce i na co dzień doświadczają tego, że metodyka pracy oparta na filozofii IB w szkołach pomaga uczniom posiąść umiejętność uczenia się przez całe życie (tzw.Lifelong learners), wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce, jednocześnie będąc wartościowym człowiekiem (w ramach tzw. community service, uczniowie biorą udział w wielu działaniach wolontariackich). Co istotne, uczniowie z sukcesami zdają obowiązkowe egzaminy, a absolwenci szkół Open Future umieją bardzo dobrze odnaleźć się w zmieniającym się świecie.
Od 22 lutego 2022, Open Future International High School jest kandydacką szkołą w programie matury międzynarodowej IB - certyfikacja planowana jest w najszybszym możliwym terminie: na wiosnę 2023. W ramach przygotowania uczniów do zdobycia dyplomu IB, w klasach wstępnych tzw. pre-IBDP (klasa I-II LO) mogą wybrać jedną z dwóch ścieżek kształcenia:
- SAP (humanistyczna)
- lub/i STEM (matematyczno-przyrodniczą).
Oznacza to, że uczeń już od pierwszej klasy LO oprócz obowiązkowych lekcji zgodnych z polską podstawą programową, realizuje przedmioty rozszerzone w wyżej wymienionych obszarach, ale w korelacji międzyprzedmiotowej opartej na założeniach programu MYP.
Od nowego roku szkolnego w klasach pre-IBDP będzie kontynuuwana nauka pisania akademickiego (academic writing), sztuka przemawiania (public speaking), TOK (nawiązanie do kursu teoria wiedzy w ścieżce IBDP) oraz Visaul Arts, które prowadzone są przez wysoko wykwalifikowaną kadrę zarówno z Polski jak i ze świata. Rozszerzając ofertę edukacyjną o program matury międzynarodowej IB, jako szkoła kandydacka od nowego roku szkolnego, wprowadza elementy związane z przygotowaniem uczniów do analizy danych (Information Research / IT Research Skills) tak ważnej podczas procesu pisania prac wewnętrznych (Internal Assessment) i badawczych (Extended Essay) w przyszłych klasach DP. Szkoła stwarza możliwości zdawania przez uczniów egzaminu ECDL (European Computer Driving Licence) tj. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy, który oprócz potwierdzenia umiejętności praktycznych uczniów będzie pomocny podczas procesu rekrutacji na studia i pisania tzw. personal statement.
Zdając sobie sprawę z wyzwań dotyczących realizacji programu matury międzynarodowej IB, Szkoła Open Future wprowadza również przedmiot IB Essentials, Strategy and Soft Skills. Będzie on dla uczniów wprowadzeniem do programu matury międzynarodowej IB: filozofii, uczciwości akademickiej, przedmiotów (kursów), CAS-u, TOK-u, EE, strategii uczenia się oraz dobrego wykorzystania zasobów własnych uczniów.
Ponadto, drugi rok funkcjonowania liceum sprawia, że od roku szkolnego 2022/2023 wzbogacone zostaną profile kształcenia o zagraniczne wizyty edukacyjne. Uczniowie wezmą udział w praktycznych warsztatach opartych na tzw. edukacji jakości, które realizowane będą z naszymi międzynarodowymi partnerami podczas tygodniowego pobytu na Canadian University of Dubai.
- Nasze działania ostatnich kilku lat owocują właśnie teraz, podczas kryzysu globalnej pandemii: fizycznie odizolowany świat poszukuje dziś szczególnych synergii, wsparcia ponad granicami, edukacji jakości, innowacyjnych form kontaktu i balansu. Po co? Bo to właśnie młode pokolenie stanie przed największymi wyzwaniami kurczącego się świata, takimi jak zmiany klimatu, cyfryzacja, fenomen sztucznej inteligencji (AI), kryzys zasobów naturalnych etc. Tylko wczesne przygotowanie młodych do stawienia czoła tym problemom poprzez edukację jakości, pozwoli im na odniesienie sukcesu – podsumowuje Anna Tomczyk.
Rozwój placówek Open Future International oraz kolejne etapy edukacyjne, które są w nich wdrażane sprawia, że w najbliższej przyszłości, już za rok będzie to jedyna instytucja w Małopolsce, która już od przedszkola aż do szkoły średniej realizuje filozofię IB.
Uczniowie Liceum mają do dyspozycji budynek szkolny na krakowskich Klinach na ul. Pawła z Krosna 10. Wnętrza budynku są urządzone z najwyższą starannością w stylu soft loft czyli łagodnej formie industrialnego designu. We wnętrzach widoczny jest beton, metal, szkło, w połączeniu z jasnym drewnem. W całym budynku jest zamontowany system wentylacji mechanicznej z rekuperacją (odzyskiem ciepła), dostarczającej świeże przefiltrowane powietrze z zewnątrz. Rozwiązanie to równocześnie ogranicza obciążenie dla środowiska do minimum. Tuż za budynkiem zlokalizowana jest działka o powierzchni 30 arów, na której jest urządzony ogród szkolny z wyznaczonymi alejkami pośród zielni. Uczniowie mogą korzystać z tej przestrzeni zielonej zarówno w czasie lekcji, jak i podczas przerw.
Niepubliczne Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące Open Future International High School
ul. Pawła z Krosna 10
30-389 Kraków
Artykuł sponsorowany