Czy kajak z betonu może wziąć udział w regatach? Okazuje się, że tak. Studenci Politechniki Krakowskiej są w trakcie prac nad takim kajakiem. Skonstruowana z betonu łódka w maju weźmie udział w wyścigu kajaków w Holenderskim mieście Utrecht. A w jaki sposób betonowa łódź utrzymuje się na wodzie? Wychodzi na to, że bardzo łatwo.
Głównym czynnikiem jest kształt, forma kajaka i działanie wody. Ten kajak jest tak uformowany, że woda, która jest pod nim, rozkłada się w taki sposób, ze potrafi go unieść. Całe 100 kilo - tłumaczy współtwórca kajaka Oskar Jurek.
Beton, który będzie tworzył kajak jest nie tylko wyporny, ale też ekologiczny. Wszystko dzięki temu, że zostanie "zatopiony" w tak zwanym geopolimerze.
Czyli innej odmianie betonu, gdzie nie stosujemy spoiwa cementowego, tylko spoiwa w postaci szkła wodnego. Używamy też żużel wielkopiecowy, czyli są to po prostu odpady wielkopiecowe, dlatego ten geopolimer będzie ekologiczny i chcemy go rozpowszechniać. Wśród firm budowlanych i innych - dodaje.
Obecnie studenci dobierają odpowiednie składniki, żeby kadłub miał jak największą wytrzymałość, z kolei studenci Wydziału Architektury pracują nad formą łodzi. Pierwsze wodowanie odbędzie się jeszcze w Krakowie.
To nie jest pierwszy tego typu kajak w Polsce. Prekursorami pod tym względem byli studenci Politechniki Poznańskiej, którzy swój betonowy kajak zwodowali już w 2015 roku.