Autostrada A4 Kraków

i

Autor: Jakub Hałun, Wikimedia Commons

Wiadomości

Kończą się prace drogowe na odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków. Już na wiosnę planowane są kolejne utrudnienia

2024-11-21 15:21

Dobiegają końca prace drogowe na odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków, którego zarządcą koncesyjnym jest spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM). Jak przekazał rzecznik prasowy SAM Rafał Czechowski, w tym roku wyremontowano 37 km jezdni. Jednak nie oznacza to końca utrudnień dla kierowców. Roboty zostaną bowiem wznowione nie wcześniej niż na wiosnę 2025 roku. Spółka wypowiedziała się też o przyszłości tego odcinka popularnej A4 po 2027 roku.

W grudniu zakończą się prace drogowe na autostradzie A4 Katowice-Kraków. Zostaną wznowione na wiosnę

Zarządca koncesyjnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, spółka , kończy przewidziane na 2024 roku prace drogowe. W tym roku wyremontowała 37 km jezdni – poinformował w środę rzecznik prasowy SAM Rafał Czechowski. Po zakończeniu na początku grudnia ostatnich zaplanowanych na ten rok prac, zarządca wznowi je nie wcześniej niż wiosną 2025 roku. Jak przekazał rzecznik SAM, koncesjonariusz już niemal w połowie zrealizował inwestycje związane z przekazaniem autostrady państwu w 2027 roku, do których zobowiązuje go umowa koncesyjna.

W ramach programu przygotowania koncesyjnego odcinka autostrady do przekazania państwu SAM docelowo wymieni nawierzchnię obu jezdni, czyli 59,5 km autostrady i wyremontuje 22 wiadukty. Wyremontowano dotąd 50 km z prawie 120 km nawierzchni obu jezdni autostrady oraz 11 wiaduktów; na dwóch kolejnych prace są w połowie.

Ważnym elementem jest modernizacja odwodnienia autostrady, z rozwiązaniami zmniejszającymi wpływ zanieczyszczeń w wodach opadowych na środowisko. Program realizowanych obecnie prac jest wart ogółem ponad 500 mln zł.

– Od początku koncesji sumiennie wywiązujemy się z zapisów umowy: w pierwszych latach budując podstawową infrastrukturę o jakości właściwej dla autostrady, później sukcesywnie modernizując obiekty, które otrzymaliśmy w zarządzanie i utrzymując drogę w należytym stanie – zapewnił Czechowski.

Zastrzegł, że realizowany w duchu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (Skarb Państwa partycypuje w zyskach osiąganych przez koncesjonariusza) projekt przystosowania drogi wybudowanej w latach 70 i 80 ubiegłego wieku do wymogów płatnej autostrady „pod ruchem” okazał się obciążający – szczególnie w pierwszym okresie.

Odcinek A4 między Katowicami i Krakowem będzie „jak nowy”. Jednak będą potrzebne kolejne remonty. Spółka nie ma wątpliwości

Spółka przyznaje, że znaczące natężenie ruchu, przekraczające w okresach szczytu 50 tys. pojazdów na dobę, jest wyzwaniem także w czasie obecnego okresu remontów związanych ze zbliżającym się końcem koncesji.

– Z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia prace zaplanowane na cztery ostatnie lata koncesji lepiej byłoby rozłożyć w czasie w bardziej zrównoważony sposób. Honorując zobowiązania umowne, prowadzimy jednak inwestycje z odpowiednią intensywnością – zadeklarował Czechowski.

Spółka SAM wskazuje, że schemat jej działania w zakresie rozwoju i utrzymania infrastruktury autostradowej został zdefiniowany w umowie zawartej 27 lat temu – w odmiennych warunkach związanych z ruchem pojazdów, ale także w innych uwarunkowaniach lokalnych oraz zewnętrznych.

– W 1997 roku autostrada A4 nie była kwalifikowana jako ważny dla bezpieczeństwa państwa militarny korytarz transportowy, nie istniało pojęcie cyberbezpieczeństwa, obowiązywały inne standardy dla dróg, stosowano inne technologie budowlane – wyliczył Czechowski.

Zastrzegł, że udzielenie koncesji było decyzją państwa podjętą w celu przeniesienia (w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego) na podmiot prywatny obowiązku uzyskania finansowania, przeprowadzenia inwestycji, a następnie spłaty zadłużenia, remontowania i utrzymania drogi.

Rzecznik SAM przypomniał, że za realizację zadań koncesjonariusz otrzymuje część przychodów z poboru opłat. Oznacza to, że od początku obowiązywania umowy koncesyjnej budżet państwa jest zasilany płatnościami od koncesjonariusza, a jednocześnie Skarb Państwa nie ponosi kosztów remontów i utrzymania drogi.

Spółka wskazuje, że jej założeniem jest takie zarządzanie intensywnością robót i sposobem ich organizacji, aby uniknąć drastycznego ograniczenia przepustowości mocno obciążonej ruchem autostrady. Prace remontowe jezdni są prowadzone na krótkich odcinkach, z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdą stronę.

Spółka akcentuje, że choć w 2027 roku odcinek A4 między Katowicami i Krakowem będzie „jak nowy”, dopóki ta najbardziej obciążona autostrada w Polsce pozostanie dwupasmowa, kolejne remonty będą potrzebne po kilku kolejnych latach. Także w tym kontekście SAM postuluje dyskusję o modelu i zasadach działania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce w zakresie rozwoju i zarządzania infrastrukturą.

Kraków Radio ESKA Google News
Autor:

To najdłuższa autostrada w Polsce. Rząd planuje przejąć jej kluczowy odcinek [GALERIA]

Quiz. Kraków w polskich piosenkach. Jak dobrze znasz przeboje o stolicy Małopolski?

Pytanie 1 z 10
Dokończ fragment piosenki „Sierpień w Krakowie” Macieja Maleńczuka. „Sierpień w Krakowie, a miał być gdzie indziej, ale tam to tylko mogłem...”
Najpiękniejsze murale w Krakowie