MPK Kraków

i

Autor: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Wiadomości

Awaria systemów MPK. Pasażerowie nie mają dostępu do biletów okresowych. Jak wyglądają kontrole?

2024-12-05 15:24

We wtorek, 3 grudnia w godzinach porannych doszło do ataku hakerskiego na systemy informatyczne Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. W ich wyniku wciąż mamy do czynienia z awarią systemu sprzedaży biletów czy strony internetowej MPK. W wyniku ataku utracono również dostęp do danych osobowych pasażerów i pracowników spółki. Co z osobami, które kupiły bilety okresowe? Jak mogą z nich korzystać?

Awaria informatyczna w MPK Kraków. Jakie utrudnienia dla pasażerów?

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie padło ofiarą hakerskiego ataku, w wyniku którego awarii uległy systemy informatyczne przewoźnika. Do zdarzenia doszło we wtorek, 3 grudnia o godz. 7:00. Od tego czasu mieszkańcy muszą liczyć się z utrudnieniami. Nie działają m.in. system sprzedaży biletów i strona internetowa MPK Kraków. Część pasażerów martwi fakt potencjalnego wycieku danych osobowych. W tej sprawie MPK skierowało zawiadomienie do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Nie posiadamy informacji mogących potwierdzić, że Pani/ Pana dane zostały lub nie zostały skopiowane przez przestępców. Obecnie nie posiadamy sygnałów, że dane z serwerów zostały wykorzystane przez osoby nieuprawnione – informuje Zarząd Transportu Publicznego. Mimo to jednostka przestrzega, że utrata danych osobowych może skutkować poważnymi zagrożeniami, takimi jak:

  • kradzież tożsamości, tj. wykorzystanie danych osobowych dla wprowadzenia innej osoby w błąd, podawania się za kogoś innego, np. w celu wyłudzenia produktu lub usługi,
  • ryzyko zaciągnięcia zobowiązania w postaci kredytu lub pożyczki przez osobę podszywającą,
  • otrzymanie świadczeń zdrowotnych przez nieuprawnioną osobę,
  • sprzedaż danych osobowych do firm zajmujących się marketingiem bezpośrednim, w celu oferowania różnych produktów i usług,
  • zestawienie danych osobowych z innymi danymi, które pasażer upublicznił w sieci np. za pośrednictwem portali społecznościowych i wejściem
  • wejście w posiadanie informacji na temat, np. co do nawyków, zwyczajów, upodobań itp.

W wyniku ataku część pasażerów informowała o utracie dostępu do biletów okresowych. Co zrobić w takiej sytuacji?

To, że pasażerowie nie mają dostępu do biletu w aplikacji nie oznacza, że muszą nabywać dodatkowe. Jedyna rzecz, której kontroler w danej sytuacji będzie wymagał, to jakiekolwiek potwierdzenie nabycia danego biletu, np. potwierdzenie zakupu czy zdjęcie – przekazuje rzecznik prasowy MPK Marek Gancarczyk, który poinformował, że obecnie nie ma nowych informacji w sprawie. Systemy informatyczne wciąż nie działają.

W tramwajach i autobusach MPK w Krakowie wciąż prowadzone są kontrole biletów – podaje ZTP. Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji kontroli wystarczy okazanie np. potwierdzenia zakupu biletu okresowego czy e-maila otrzymanego po dokonaniu płatności.

Bilety socjalne i aktywizujące – pasażer powinien okazywać podczas kontroli zaświadczenie z MOPS dla biletu socjalnego lub zaświadczenie o statucie bezrobotnego z Urzędu Pracy – informuje ZTP.

Z całym komunikatem można zapoznać się na stronie internetowej Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Kraków Radio ESKA Google News
Autor:

Małopolskie uzdrowisko otwiera darmową atrakcję. Bajkowy park ma zachwycić turystów

Kanadyjczyk zabił swoją dziewczynę bo chciała go zostawić