Awaria informatyczna w MPK Kraków. Jakie utrudnienia dla pasażerów?
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie padło ofiarą hakerskiego ataku, w wyniku którego awarii uległy systemy informatyczne przewoźnika. Do zdarzenia doszło we wtorek, 3 grudnia o godz. 7:00. Od tego czasu mieszkańcy muszą liczyć się z utrudnieniami. Nie działają m.in. system sprzedaży biletów i strona internetowa MPK Kraków. Część pasażerów martwi fakt potencjalnego wycieku danych osobowych. W tej sprawie MPK skierowało zawiadomienie do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Polecany artykuł:
Nie posiadamy informacji mogących potwierdzić, że Pani/ Pana dane zostały lub nie zostały skopiowane przez przestępców. Obecnie nie posiadamy sygnałów, że dane z serwerów zostały wykorzystane przez osoby nieuprawnione – informuje Zarząd Transportu Publicznego. Mimo to jednostka przestrzega, że utrata danych osobowych może skutkować poważnymi zagrożeniami, takimi jak:
- kradzież tożsamości, tj. wykorzystanie danych osobowych dla wprowadzenia innej osoby w błąd, podawania się za kogoś innego, np. w celu wyłudzenia produktu lub usługi,
- ryzyko zaciągnięcia zobowiązania w postaci kredytu lub pożyczki przez osobę podszywającą,
- otrzymanie świadczeń zdrowotnych przez nieuprawnioną osobę,
- sprzedaż danych osobowych do firm zajmujących się marketingiem bezpośrednim, w celu oferowania różnych produktów i usług,
- zestawienie danych osobowych z innymi danymi, które pasażer upublicznił w sieci np. za pośrednictwem portali społecznościowych i wejściem
- wejście w posiadanie informacji na temat, np. co do nawyków, zwyczajów, upodobań itp.
W wyniku ataku część pasażerów informowała o utracie dostępu do biletów okresowych. Co zrobić w takiej sytuacji?
To, że pasażerowie nie mają dostępu do biletu w aplikacji nie oznacza, że muszą nabywać dodatkowe. Jedyna rzecz, której kontroler w danej sytuacji będzie wymagał, to jakiekolwiek potwierdzenie nabycia danego biletu, np. potwierdzenie zakupu czy zdjęcie – przekazuje rzecznik prasowy MPK Marek Gancarczyk, który poinformował, że obecnie nie ma nowych informacji w sprawie. Systemy informatyczne wciąż nie działają.
W tramwajach i autobusach MPK w Krakowie wciąż prowadzone są kontrole biletów – podaje ZTP. Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji kontroli wystarczy okazanie np. potwierdzenia zakupu biletu okresowego czy e-maila otrzymanego po dokonaniu płatności.
Bilety socjalne i aktywizujące – pasażer powinien okazywać podczas kontroli zaświadczenie z MOPS dla biletu socjalnego lub zaświadczenie o statucie bezrobotnego z Urzędu Pracy – informuje ZTP.