Kraków. Restrukturyzacja w urzędzie miasta. Oto plany
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski przedstawił już raport podsumowujący analizy, audyty i czynności prowadzone w Urzędzie Miasta Krakowa od maja 2024 roku. Na podstawie wyników kontroli podjęto decyzję o zreformowaniu struktury UMK. Zmiany te mają usprawnić pracę wydziałów i jednostek miejskich. W jaki sposób? Restrukturyzacja ma odbyć się na zasadzie ewolucji, a nie rewolucji. Od 1 stycznia 2025 roku rozpocznie się procedura przekształcania wydziałów. W ich wyniku powstaną:
- Centrum Audytu i Kontroli Analitycznej na bazie części Wydziału Kontroli i Ewidencji Mienia oraz Zespołu Audytu,
- Wydział Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego na bazie części Krakowskiego Centrum Kontaktu oraz części Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia – Referatu ds. Partycypacji i Dialogu,
- Wydział Środowiska i Klimatu na bazie Wydziału Jakości Powietrza, Wydziału Kształtowania Środowiska, części Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu – klimat, energetyka, edukacja klimatyczna,
- Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury na bazie części Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu, Wydziału Kształtowania Środowiska, Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, części Wydziału Strategii – Referatu Planowania i Monitorowania Inwestycji,
- Wydział Sportu na bazie części Zarządu Infrastruktury Sportowej,
- Wydział Kultury bez zakresu dotyczącego parków kulturowych i dziedzictwa narodowego,
- Biuro Architekta Miasta na bazie Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków, części Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Polecany artykuł:
Co jeszcze zmieni się w Urzędzie Miasta Krakowa? Jak czytamy w dokumencie, powołane zostaną:
- Biuro ds. Metra,
- UrbanLab,
- Biuro ds. VAT,
- Biuro Przejmowania Mienia i Rewindykacji.
Plan zakłada również:
- przeniesienie do Wydziału Edukacji Referatu ds. Młodzieży z części Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia,
- przeniesienie do Biura Nadzoru Właścicielskiego zadań związanych z nadzorem nad komunalnymi osobami prawnymi oraz wzmocnienie funkcji nadzorczych nad spółkami i szpitalami z Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia oraz z Wydziału Strategii,
- przeniesienie do planowanego Centrum Audytu i Kontroli Analitycznej zadań kontrolnych z Wydziału Edukacji,
- przekształcenie KEGW w Zarząd Gospodarki Wodnej (inwestycje energetyczne przeniesione do ZIM).
Audyt w Urzędzie Miasta Krakowa. Jakie są wnioski?
Audyt w Urzędzie Miasta Krakowa prowadzono od maja do września 2024 roku. Wstępne wnioski są następujące:
- znaczący wzrost wydatków budżetowych, ogółem o 20,5 proc (z 7,45 mld zł do 8,98 mld zł),
- wzrost dochodów, ogółem o 1,9 proc. (z 7,19 mld zł do 7,33 mld zł),
- skokowy wzrost zadłużenia o 44,7 proc. (z 4,18 mld zł do 6,05 mld zł),
- pogłębiająca się różnica między planem wydatków pierwotnym (na 1 stycznia) a ostatecznym (na 31 grudnia), szczególnie w zakresie finansowania oświaty i usług przewozowych.
Z raportu wynika, że zadłużenie Krakowa wciąż wzrasta. W 2021 roku wynosiło ono 4,1 mld złotych. Z kolei w 2022 roku – 4,6 mld złotych, a w 2023 osiągnęło 6 mld złotych. Niepokojąca jest również analiza zamówień publicznych prowadzonych w latach 2020 – 2023. Wynika z niej, że 10 proc. z nich określono jako zamówienia o podwyższonym ryzyku nadużyć.
889 przypadków spośród wszystkich 8752 – jeden zgłaszający się wykonawca lub wykonawcy wielokrotnie wygrywający postępowanie o udzielanie zamówienia – czytamy w dokumencie.
W związku z tym mają zostać wprowadzone jednolite praktyki w zakresie udzielania zamówień publicznych dla całej Gminy Miejskiej Kraków, w tym ustanowienie katalogu dobrych oraz niepożądanych praktyk czy jednolitego sposobu dokumentowania prowadzonych postepowań. Powstanie również wspólne miejsce publikacji ogłoszeń o przetargach dla całej Gminy Miejskiej Kraków.
Najczęstszymi nieprawidłowościami stwierdzonymi w ramach kontroli w UMK były m.in. nieprzestrzeganie regulacji wewnętrznych, niewykonywanie zaleceń pokontrolnych, brak analiz formalno-prawnych oraz ekonomiczno-finansowych uzasadniających np. powoływanie spółek, a w zakresie zamówień publicznych brak egzekwowania od wykonawcy zapisów umowy, a nawet brak protokołów odbioru umów.