MPK Kraków

i

Autor: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Wiadomości

MPK usuwa skutki ataku hakerskiego. Część usług znów jest dostępna

2024-12-09 20:23

Pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej mogą już korzystać z Elektronicznego Konta Pasażera oraz nabywać bilety okresowe mKKM i mKK za pomocą aplikacji mobilnych. Usługi te zostały przywrócone po ataku hakerskim, do którego doszło we wtorek, 3 grudnia. Wciąż nieaktywna pozostaje strona internetowa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, gdzie część pasażerów sprawdzała rozkłady jazdy. Zarząd Transportu Publicznego poinformował już o uruchomieniu awaryjnej witryny.

Kraków. Koniec awarii w MPK? Pasażerowie mogą kupować bilety

We wtorek, 3 grudnia w Krakowie doszło do ataku hakerskiego na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, w wyniku którego odnotowano awarię systemu informatycznego. Pasażerowie nie mogli korzystać z systemu sprzedażowego biletów oraz ze strony internetowej miejskiego przewoźnika. Problemem okazał się również potencjalny wyciek danych pasażerów, o którym ostrzegało zarówno MPK, jak i Zarząd Transportu Publicznego. O szczegółach zdarzenia informowaliśmy w osobnym materiale.

W niedzielę, 8 grudnia magistrat podzielił się z pasażerami dobrymi informacjami. Jak poinformowano, po ataku udało się uruchomić aplikacje mobilne do zakupu biletów okresowych mKKM i mKK, oraz portal Elektroniczne Konto Pasażera. Urząd podaje, że można w nich już nabywać wszystkie rodzaje biletów okresowych, zarówno te ze zniżką mieszkańca, jak i metropolitalne. Pasażerowie mogą także okazywać bilety w aplikacjach podczas kontroli.

Jednocześnie informuję, że system może nie generować jeszcze potwierdzeń mailowych po zakupie biletów w mKKM i mKK dla niektórych domen pocztowych. Brak takiego potwierdzenia nie wpływa na cały proces zakupu. Warto jednak upewnić się, że zakupiony bilet widzimy w aplikacjach – przekazał za pośrednictwem mediów społecznościowych prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

Prace nad przywróceniem aplikacji MPK w Krakowie rozpoczęły się niezwłocznie po zakończeniu działań i zabezpieczeniu wszystkich dowodów przez służby zajmujące się cyberprzestępczością.

Przywrócenie systemów informatycznych odpowiedzialnych za funkcjonowanie aplikacji mobilnych mKKM i mKK to efekt pracy informatyków MPK, pracowników Centrum Obsługi Informatycznej UMK, informatyków firm zewnętrznych oraz służb Ministerstwa Cyfryzacji, w tym NASK. To było wielkie wyzwanie, bo celem międzynarodowej grupy cyberprzestępców powiązanych ze Wschodem, było całkowite zniszczenie wszystkich systemów informatycznych MPK w Krakowie. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy pomagali w tej sprawie – poinformował prezydent.

Warto zaznaczyć, że wciąż niedostępna pozostaje strona internetowa krakowskiego MPK, gdzie część pasażerów sprawdzała rozkłady jazdy komunikacji miejskiej. W związku z tym Zarząd Transportu Publicznego uruchomił awaryjną witrynę, dostępną pod tym adresem.

Zdajemy sobie sprawę, że dotychczasowa szata graficzna oraz sposób wyświetlania rozkładów jazdy były bardziej intuicyjne i wygodne. Obecna strona ma charakter tymczasowy i została stworzona, aby zapewnić Wam dostęp do najważniejszych informacji w tym trudnym momencie – pisze ZTP.

Kraków Radio ESKA Google News
Autor:

Prezydent Krakowa zapowiedział już, że po całkowitym zakończeniu prac miasto przeprowadzi audyt wszelkich czynności wykonanych po ataku hakerskim na MPK.

To zdobyte doświadczenie zaprocentuje jeszcze lepszym przygotowanie w razie podobnych ataków w przyszłości – czytamy we wpisie Aleksandra Miszalskiego.

82. Konkurs Szopek Krakowskich. Zwycięzcy odebrali nagrody

82. Konkurs Szopek Krakowskich