MPK Kraków

i

Autor: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, Materiały prasowe

Wiadomości

MPK usuwa skutki ataku hakerskiego. Część usług znów jest dostępna

2024-12-09 20:23

Pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej mogą już korzystać z Elektronicznego Konta Pasażera oraz nabywać bilety okresowe mKKM i mKK za pomocą aplikacji mobilnych. Usługi te zostały przywrócone po ataku hakerskim, do którego doszło we wtorek, 3 grudnia. Wciąż nieaktywna pozostaje strona internetowa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, gdzie część pasażerów sprawdzała rozkłady jazdy. Zarząd Transportu Publicznego poinformował już o uruchomieniu awaryjnej witryny.

Kraków. Koniec awarii w MPK? Pasażerowie mogą kupować bilety

We wtorek, 3 grudnia w Krakowie doszło do ataku hakerskiego na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, w wyniku którego odnotowano awarię systemu informatycznego. Pasażerowie nie mogli korzystać z systemu sprzedażowego biletów oraz ze strony internetowej miejskiego przewoźnika. Problemem okazał się również potencjalny wyciek danych pasażerów, o którym ostrzegało zarówno MPK, jak i Zarząd Transportu Publicznego. O szczegółach zdarzenia informowaliśmy w osobnym materiale.

W niedzielę, 8 grudnia magistrat podzielił się z pasażerami dobrymi informacjami. Jak poinformowano, po ataku udało się uruchomić aplikacje mobilne do zakupu biletów okresowych mKKM i mKK, oraz portal Elektroniczne Konto Pasażera. Urząd podaje, że można w nich już nabywać wszystkie rodzaje biletów okresowych, zarówno te ze zniżką mieszkańca, jak i metropolitalne. Pasażerowie mogą także okazywać bilety w aplikacjach podczas kontroli.

Jednocześnie informuję, że system może nie generować jeszcze potwierdzeń mailowych po zakupie biletów w mKKM i mKK dla niektórych domen pocztowych. Brak takiego potwierdzenia nie wpływa na cały proces zakupu. Warto jednak upewnić się, że zakupiony bilet widzimy w aplikacjach – przekazał za pośrednictwem mediów społecznościowych prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

Prace nad przywróceniem aplikacji MPK w Krakowie rozpoczęły się niezwłocznie po zakończeniu działań i zabezpieczeniu wszystkich dowodów przez służby zajmujące się cyberprzestępczością.

Przywrócenie systemów informatycznych odpowiedzialnych za funkcjonowanie aplikacji mobilnych mKKM i mKK to efekt pracy informatyków MPK, pracowników Centrum Obsługi Informatycznej UMK, informatyków firm zewnętrznych oraz służb Ministerstwa Cyfryzacji, w tym NASK. To było wielkie wyzwanie, bo celem międzynarodowej grupy cyberprzestępców powiązanych ze Wschodem, było całkowite zniszczenie wszystkich systemów informatycznych MPK w Krakowie. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy pomagali w tej sprawie – poinformował prezydent.

Warto zaznaczyć, że wciąż niedostępna pozostaje strona internetowa krakowskiego MPK, gdzie część pasażerów sprawdzała rozkłady jazdy komunikacji miejskiej. W związku z tym Zarząd Transportu Publicznego uruchomił awaryjną witrynę, dostępną pod tym adresem.

Zdajemy sobie sprawę, że dotychczasowa szata graficzna oraz sposób wyświetlania rozkładów jazdy były bardziej intuicyjne i wygodne. Obecna strona ma charakter tymczasowy i została stworzona, aby zapewnić Wam dostęp do najważniejszych informacji w tym trudnym momencie – pisze ZTP.

Kraków Radio ESKA Google News

Prezydent Krakowa zapowiedział już, że po całkowitym zakończeniu prac miasto przeprowadzi audyt wszelkich czynności wykonanych po ataku hakerskim na MPK.

To zdobyte doświadczenie zaprocentuje jeszcze lepszym przygotowanie w razie podobnych ataków w przyszłości – czytamy we wpisie Aleksandra Miszalskiego.

82. Konkurs Szopek Krakowskich. Zwycięzcy odebrali nagrody

82. Konkurs Szopek Krakowskich