Kraków. Utrzymanie pełnomocników prezydenta kosztuje ponad 2 mln złotych
Zgodnie z informacjami podawanymi w Biuletynie Informacji Publicznej, prezydent Krakowa dysponuje liczbą 15 pełnomocników, czyli osób, które wraz z nim mają dbać o różne aspekty funkcjonowania miasta. Stanowiska te są obsadzane na drodze konkursów. Kim są pełnomocnicy prezydenta Krakowa? Mowa obecnie o 14 obsadzonych stanowiskach, tj.:
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Ochrony Informacji Niejawnych - Ryszard Marek
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Systemu Zarządzania Jakością - Maria Rusowicz
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji Klimatycznej - Ewa Całus
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza - Paweł Ścigalski
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury - Paweł Szczepanik
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Organizacji Pozarządowych - Artur Buszek
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Osób z Niepełnosprawnościami - Bogdan Dąsal
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Równościowej - Ewelina Pytel
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Senioralnej - Anna Okońska-Walkowicz
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Prognoz i Analiz Finansowych - Lesław Fijał
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rodziny - Marzena Paszkot
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rozwoju Kultury Fizycznej - Janusz Kozioł
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Transformacji Cyfrowej - Jarosław Bułka
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Współpracy ze Środowiskiem Biznesowym - Dominika Walec
- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Turystyki - wakat
Ile Kraków płaci za utrzymanie pełnomocników prezydenta? W interpelacji o to zagadnienie postanowił dopytać radny Michał Ciechowski, któremu odpowiedzi udzielił wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur. Z treści dokumentu wynika, że koszty związane z zatrudnieniem i utrzymaniem aktualnych stanowisk pracy pełnomocników prezydenta Krakowa szacuje się na kwotę ok. 2,2 mln złotych rocznie, z czego 87,5 proc. stanowią wydatki na wynagrodzenia i pochodne. Około 10 proc. podanej sumy stanowią wydatki ponoszone przez Wydział Obsługi Urzędu związane z utrzymaniem infrastruktury magistratu. To m.in. koszty mediów, sprzątania, wyposażenia, remontów czy zakupu materiałów biurowych. Około 2,5 proc. kwoty to wydatki związane z utrzymaniem pracowników, min. badania lekarskie, szkolenia czy delegacje.
W przypadku obsadzenia wszystkich 15 stanowisk utrzymanie jednego pełnomocnika prezydenta kosztuje ok. 146 tys. złotych rocznie, z czego ponad 127 tys. złotych to wynagrodzenia (ok. 10 tys. złotych miesięcznie). W odpowiedzi na interpelację wiceprezydent Mazur zaznaczył, że Aleksander Miszalski rozważa zmiany w zakresie liczby osób pełniących funkcje jego pełnomocników.
Nie jest możliwe precyzyjne wskazanie kosztów obsługi administracyjnej Pełnomocników Prezydenta Miasta Krakowa. Z uwagi na racjonalność funkcjonowania urzędowych struktur tego rodzaju obsługa realizowana jest przez pracowników komórek merytorycznych, których zadania obejmują przede wszystkim zagadnienia związane z kompetencjami merytorycznymi macierzystej komórki. Oznacza to, że pracownicy ci generalnie tę obsługę realizują jako dodatkowy, poboczny zakres swoich obowiązków - poinformował Stanisław Mazur.