Uchwała krajobrazowa w Krakowie. Jej skutki są widoczne gołym okiem
1 lipca 2022 roku zaczęła w pełni obowiązywać w Krakowie uchwała krajobrazowa. Od tej pory w przestrzeni miejskiej zaczął obowiązywać zakaz wieszania reklam wielkoformatowych, a wszelkie afisze i nośniki reklamowe muszą spełniać wytyczne, określone w dokumencie. Zbawienne działanie uchwały na miasto widać gołym okiem. Krakowskie zabytki i zielone tereny wreszcie zostały odsłonięte. Widać to także przy trwającej obecnie kampanii wyborczej przed wyborami parlamentarnymi. O ile inne, duże miasta w Polsce toną w plakatach i banerach, prezentując szerokie spektrum kandydatów różnych partii, o tyle w Krakowie pod tym względem panuje ład i porządek.
Wielka płachta reklamowa wreszcie zniknęła z kamienicy Ekielskiego!
Zabytkowa kamienica Ekielskiego, położona przy ul. Piłsudskiego 40, na rogu z al. Krasińskiego wreszcie została odsłonięta. Przez lata przykrywała ją wielka płachta reklamowa, której celem było zamaskowanie trwającego pod nią od lat remontu. Właściciel budynku musiał dostosować się do przepisów uchwały krajobrazowej, z czym zwlekał do ostatniego momentu.
— 30 września upłynął ostateczny termin na usunięcie reklam zasłaniających od (kto pamięta ilu?) lat zabytkową kamienicę — Dom Własny Władysława Ekielskiego. Tak naprawdę wiele terminów już mijało, ale dopiero uchwała krajobrazowa skończyła tę maskaradę. Na niektórych działa bowiem tylko finansowy kij. Z radością bezpieczniej się jednak chwilę wstrzymać. Nie jest wykluczone, że właściciele kamienicy coś jeszcze wymyślą, choćby z czystej złośliwości — przekazał na Facebooku ŁADny Kraków.
Czy reklama może wrócić na kamienicę Ekielskiego?
W myśl obecnie obowiązujących przepisów krakowskiej uchwały krajobrazowej "sytuowanie tablicy reklamowej stanowiącej baner na czas wykonywania robót budowlanych nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy oraz nie częściej niż co 7 lat". Czy to oznacza, że wielka płachta za kilka lat może znowu szpecić centrum miasta? To zależy od nowelizacji przepisów. Obecnie trwają konsultacje, dotyczące wprowadzenia poprawek do obowiązujących zasad. Jedną z nich ma być odejście od przepisu, pozwalającego na zasłanianie budynków reklamami, na czas trwania remontu.
— Wraz z obowiązywaniem uchwały krajobrazowej stworzyliśmy odpowiednią strukturę organizacji zarówno w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa, jak i w Wydziale Architektury i Urbanistyki, który zajmuje się egzekwowaniem przepisów uchwały. Na najbliższej sesji radni prawdopodobnie podejmą uchwałę o przystąpieniu do zmiany uchwały krajobrazowej, biorąc pod uwagę sugestie, które zostały wypracowane podczas prac zespołu zadaniowego, który zakończył prace w czerwcu tego roku. Chcemy, by zmiany w uchwale, które zostały zaproponowane, nie niwelowały efektu, jaki osiągnęliśmy w naszej przestrzeni i wyglądzie miasta — powiedział Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.