Nowy most kolejowy na Wiśle w Krakowie. Kiedy konstrukcja będzie gotowa?
Nowy most kolejowy na Wiśle w Krakowie jest prawie gotowy. Wkrótce pojadą nim pociągi (i nie tylko). Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, dobiegają końca prace na budowie ostatniej z trzech przepraw na Wiśle. Konstrukcja ma zostać oddana do użytku w czerwcu 2023 r.
Do czerwca wykonawcy ułożą nową nawierzchnię, zamontują bariery ochronne i przeprowadzą niezbędne próby obciążeniowe. Dużo pracy wymagać będzie przygotowanie elementów konstrukcji przeznaczonych dla rowerzystów i pieszych.
Tor kolejowy na moście zostanie oddzielony od drogi rowerowej półprzezroczystą barierą ochronną. Po zewnętrznej stronie przęseł mostu pojawi się dodatkowa platforma, na której zmieści się chodnik. Po obu stronach przeprawy toczą się już prace przy budowie najazdów i schodów, z których piesi i rowerzyści będą korzystać, chcąc dostać się na drugą stronę Wisły. Ciągi komunikacyjne zostały tak zaprojektowane, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.
Budujemy nowoczesną kolej w Krakowie. Z efektów rządowych inwestycji korzystają zarówno pasażerowie, jak i piesi oraz rowerzyści. Najważniejszym zadaniem jest tworzenie spójnego i komfortowego transportu w obrębie miasta – tak, aby coraz więcej osób wybierało kolej, która jest komfortowym, przewidywalnym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Tak powstawały mosty kolejowe nad Wisłą w Krakowie
Oddany w czerwcu do eksploatacji most będzie ostatnią przeprawą wybudowaną przez PLK SA w ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej. Po dwóch zrealizowanych wcześniej obiektach już kursują pociągi. Trzecia konstrukcja została zaplanowana we współpracy z samorządem Krakowa. Dzięki zaprojektowaniu dodatkowego miejsca dla pieszych i rowerzystów zwiększy się dostęp do przystanku Kraków Zabłocie, a krakowianie zyskają kolejne miejsce w którym będzie można przekroczyć Wisłę.
- Pierwszy most kolejowy na Wiśle
Pierwsza z trzech przepraw została otwarta w maju 2020 roku. Nowy most na Wiśle ma 234 metry długości i niemal 9 metrów szerokości. Składa się z trzech łukowych przęseł, z których najwyższe wznosi się na przeszło 18 metrów wysokości. Waży ok. 8 tys. ton. Pociągi jadą po nim z prędkością 100 km/h.
Po udostępnieniu nowej przeprawy wykonawcy rozebrali stary most średnicowy. Został on podzielony na fragmenty, które po renowacji wykorzystano ponownie na sieci kolejowej zarządzanej przez PLK. Po demontażu starej konstrukcji rozpoczeła się budowa następnych dwóch przepraw.
- Drugi most kolejowy na Wiśle
Środkowy, drugi most kolejowy otwarto w czerwcu 2022 roku. Przeprawa mierzy 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Składa się z trzech betonowych przęseł zwieńczonych stalowymi łukami. Najdłuższe z nich ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, po których pociągi dalekobieżne jadą z prędkością do 100 km/h. Po obu jego stronach zlokalizowane są przeprawy z torami dla pociągów aglomeracyjnych (mosty I i III).
- Trzeci most kolejowy na Wiśle
Ostatnia z trzech przepraw zostanie udostępniona w czerwcu 2023 roku. Prace na budowie trzeciego mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie dobiegają końca. Prócz pasażerów pociągów skorzystają z niego również piesi i rowerzyści.
Metamorfoza Krakowa. Gigantyczna inwestycja na ukończeniu
Budowa nowych mostów kolejowych w Krakowie jest doceniana przez międzynarodowych ekspertów. Pierwszy z mostów został wyróżniony w konkursie organizowanym przez International Association For Bridge And Structural Engineering (IABSE).
Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom zmieniamy kolej w Krakowie. Nowe tory i przystanki pozwolą lepiej wykorzystać potencjał kolei aglomeracyjnej jako podstawowego, przyjaznego środowisku, środka transportu – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK SA.
Nowe mosty kolejowe są niezbędne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Od czerwca pociągi pojadą czterema torami. Pozwoli to oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Do 100 km/h zwiększy się prędkości na torach w centrum stolicy Małopolski, a przewoźnicy będą mogli zaplanować dodatkowe połączenia aglomeracyjne m.in. na trasach z Tarnowa, Wieliczki i Skawiny.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kraków: tak budowano nowe mosty na Wiśle. Zdjęcia kiedyś i dziś
Niesamowite, jak kiedyś wyglądała ta przeprawa! Przejdź do galerii poniżej i zobacz zdjęcia.