Kraków Airport

i

Autor: Flickr

ŻYCIE MIASTA

Trasa Balicka w Krakowie ma połączyć miasto z lotniskiem. Wraca temat kontrowersyjnej inwestycji

2023-09-21 9:39

Trasa Balicka w Krakowie to inwestycja planowana od lat. Jej głównym zadaniem jest połączenie miasta od ulicy Armii Krajowej z lotniskiem w Balicach. Pomysł na taką inwestycję powstał już wiele lat temu, jednak do dzisiaj nie udało się jej zrealizować. Wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk wraca do tego pomysłu, deklarując, że to przedsięwzięcie jest kluczowe dla mieszkańców miasta i turystów.

Trasa Balicka w Krakowie. Wiceprezydent Jerzy Muzyk wraca do inwestycji

Włodarze Krakowa od lat planują powstanie Trasy Balickiej, która ma połączyć miasto z położonym na jego obrzeżach lotniskiem. W założeniu ten odcinek ma połączyć III obwodnicę od ul. Armii Krajowej z autostradą A4 aż do lotniska. Ma funkcjonować jako droga szybkiego ruchu z dwoma pasami w obu kierunkach. Do pomysłu na tę inwestycję wrócił wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk podczas konferencji ekonomicznej Krynica Forum 2023, który przyznał, że o Trasie Balickiej rozmawia z przedstawicielami rządu.

— Forum w Krynicy-Zdroju było dobrą platformą do tego, by porozmawiać o ważnych kwestiach związanych także z naszym miastem. Na miejscu były osoby decydujące bezpośrednio o wielu rzeczach. Udało mi się odbyć kilka ciekawych rozmów z przedstawicielami rządu dotyczących Krakowa. Jednym z tematów był plan budowy Trasy Balickiej — powiedział wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk. — Biorąc pod uwagę rozwój lotniska w Balicach, budowa cywilizowanego dojazdu z milionowej metropolii, jaką jest Kraków do międzynarodowego portu lotniczego jest warunkiem koniecznym. Teren pod to przedsięwzięcie jest rezerwowany od ok. 40 lat. Ta inwestycja jest równie ważna i kluczowa jak domknięcie zachodniej obwodnicy Krakowa, czyli budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej — dodał Muzyk.

QUIZ. Krakowska gwara. Sprawdź, czy znasz słowa rodem z grodu Kraka!

Pytanie 1 z 10
Zaczynamy od smakołyków i Tłustego Czwartku. Jak w Krakowie określamy faworki?

Trasa Balicka była planowana już na Euro 2012

Porozumienie gminy Kraków z Małopolską w sprawie budowy Trasy Balickiej zostało podpisane jeszcze w 2007 roku. Wówczas założono, że inwestycja powstanie na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2012, które organizowała Polska i Ukraina. Inwestycja, wyceniona wtedy na 280 mln złotych, nie została zrealizowana. Urzędnicy tłumaczyli, że ostatecznie żaden mecz Euro 2012 nie odbył się w Krakowie, więc nie było potrzeby jej budowania. Nie udało się też pozyskać dofinansowania z Unii Europejskiej, co całkowicie przekreśliło nadzieje na powstanie Trasy Balickiej. Ostatnio plan jej budowy został wskrzeszony ze względu na organizowane w Krakowie Igrzyska Europejskiej, jednak kluczowe decyzje w sprawie ich organizacji zapadały około 1,5 roku wcześnie, a wtedy było już za późno. Ponadto miasto nie ma środków na budowę tak wielkiego przedsięwzięcia. Szacuje się, że obecnie budowa Trasy Balickiej wyniosłaby ok. 650 mln złotych.

— To potężna inwestycja, którą nie dałoby się zrealizować wyłącznie ze środków miejskich. Będziemy więc szukać finansowania zewnętrznego z pieniędzy rządowych albo unijnych — zadeklarował wiceprezydent Jerzy Muzyk.

Mieszkańcy Krakowa przeciwni budowie Trasy Balickiej

Wobec budowy Trasy Balickiej od dawna sprzeciwiają się mieszkańcy miasta i ekolodzy, argumentując, że jest ona zbędnym wydatkiem, który dodatkowo zaburzy ich spokój. Pod apelem podpisało się ponad 1200 osób.

— Budowa Trasy Balickiej naruszy sielankowy, wiejski charakter okolic Zygmunta Starego, otuliny Młynówki Królewskiej. Odetnie te tereny od Doliny Rudawy. Zniszczy jedne z najbardziej atrakcyjnych terenów zielonych w okolicy Bronowic i Krowodrzy. Budowa Trasy Balickiej jest niczym nieuzasadnionym wydatkiem. Obecna ulica Balicka w zupełności spełnia swoje zadanie — czytamy w petycji.

Ściana Płaczu, domofon poezji, rytualna rzeźnia. O tych miejscach w Krakowie nie miałeś pojęcia:

Wykolejenia, awarie, wybrzuszenia. Ruszył wyczekiwany remont w Krakowie