Trasa Balicka w Krakowie. Wiceprezydent Jerzy Muzyk wraca do inwestycji
Włodarze Krakowa od lat planują powstanie Trasy Balickiej, która ma połączyć miasto z położonym na jego obrzeżach lotniskiem. W założeniu ten odcinek ma połączyć III obwodnicę od ul. Armii Krajowej z autostradą A4 aż do lotniska. Ma funkcjonować jako droga szybkiego ruchu z dwoma pasami w obu kierunkach. Do pomysłu na tę inwestycję wrócił wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk podczas konferencji ekonomicznej Krynica Forum 2023, który przyznał, że o Trasie Balickiej rozmawia z przedstawicielami rządu.
— Forum w Krynicy-Zdroju było dobrą platformą do tego, by porozmawiać o ważnych kwestiach związanych także z naszym miastem. Na miejscu były osoby decydujące bezpośrednio o wielu rzeczach. Udało mi się odbyć kilka ciekawych rozmów z przedstawicielami rządu dotyczących Krakowa. Jednym z tematów był plan budowy Trasy Balickiej — powiedział wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk. — Biorąc pod uwagę rozwój lotniska w Balicach, budowa cywilizowanego dojazdu z milionowej metropolii, jaką jest Kraków do międzynarodowego portu lotniczego jest warunkiem koniecznym. Teren pod to przedsięwzięcie jest rezerwowany od ok. 40 lat. Ta inwestycja jest równie ważna i kluczowa jak domknięcie zachodniej obwodnicy Krakowa, czyli budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej — dodał Muzyk.
Trasa Balicka była planowana już na Euro 2012
Porozumienie gminy Kraków z Małopolską w sprawie budowy Trasy Balickiej zostało podpisane jeszcze w 2007 roku. Wówczas założono, że inwestycja powstanie na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2012, które organizowała Polska i Ukraina. Inwestycja, wyceniona wtedy na 280 mln złotych, nie została zrealizowana. Urzędnicy tłumaczyli, że ostatecznie żaden mecz Euro 2012 nie odbył się w Krakowie, więc nie było potrzeby jej budowania. Nie udało się też pozyskać dofinansowania z Unii Europejskiej, co całkowicie przekreśliło nadzieje na powstanie Trasy Balickiej. Ostatnio plan jej budowy został wskrzeszony ze względu na organizowane w Krakowie Igrzyska Europejskiej, jednak kluczowe decyzje w sprawie ich organizacji zapadały około 1,5 roku wcześnie, a wtedy było już za późno. Ponadto miasto nie ma środków na budowę tak wielkiego przedsięwzięcia. Szacuje się, że obecnie budowa Trasy Balickiej wyniosłaby ok. 650 mln złotych.
— To potężna inwestycja, którą nie dałoby się zrealizować wyłącznie ze środków miejskich. Będziemy więc szukać finansowania zewnętrznego z pieniędzy rządowych albo unijnych — zadeklarował wiceprezydent Jerzy Muzyk.
Mieszkańcy Krakowa przeciwni budowie Trasy Balickiej
Wobec budowy Trasy Balickiej od dawna sprzeciwiają się mieszkańcy miasta i ekolodzy, argumentując, że jest ona zbędnym wydatkiem, który dodatkowo zaburzy ich spokój. Pod apelem podpisało się ponad 1200 osób.
— Budowa Trasy Balickiej naruszy sielankowy, wiejski charakter okolic Zygmunta Starego, otuliny Młynówki Królewskiej. Odetnie te tereny od Doliny Rudawy. Zniszczy jedne z najbardziej atrakcyjnych terenów zielonych w okolicy Bronowic i Krowodrzy. Budowa Trasy Balickiej jest niczym nieuzasadnionym wydatkiem. Obecna ulica Balicka w zupełności spełnia swoje zadanie — czytamy w petycji.