Uchwała krajobrazowa w Krakowie do zmiany! Eksperci chcą doprecyzowania przepisów
W czwartek, 21 września zaprezentowano propozycje zmian w uchwale krajobrazowej. Modyfikacje zwykle dotyczą niezbędnych korekt oraz uzupełnień w treści dokumentu, ale nie oznaczają powrotu do stanu sprzed obowiązywania uchwały. Jedną ze zmian miałby być zakaz wieszania reklam na rusztowaniach remontowanych budynków. Propozycje staną się w najbliższym czasie tematem obrad radnych, od których będzie zależało ewentualne przyjęcie zmian i wprowadzenie ich w życie.
Specjalny zespół zadaniowy przeanalizował zasadność wprowadzenia zmian w uchwale, przedstawił swoje rekomendacje i wstępne propozycje nowych przepisów. Mieszkańcy, radni i aktywiści zgłosili w sumie 177 propozycji zmian. Zaopiniowano pozytywnie 57 z nich, co przełożyło się na 41 propozycji zmian przepisów. Uznano za potrzebne wyraźne rozgraniczenie, co reguluje uchwała krajobrazowa, a co regulują uchwały o parkach kulturowych. Zgodnie z propozycją zespołu, na obszarach parków uchwała krajobrazowa określałaby zasadnicze parametry, czyli lokalizację tablic i urządzeń reklamowych. Pozostałe kwestie regulowałyby uchwały o parkach kulturowych.
— Wraz z obowiązywaniem uchwały krajobrazowej stworzyliśmy odpowiednią strukturę organizacji zarówno w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa, jak i w Wydziale Architektury i Urbanistyki, który zajmuje się egzekwowaniem przepisów uchwały. Na najbliższej sesji radni prawdopodobnie podejmą uchwałę o przystąpieniu do zmiany uchwały krajobrazowej, biorąc pod uwagę sugestie, które zostały wypracowane podczas prac zespołu zadaniowego, który zakończył prace w czerwcu tego roku. Chcemy, by zmiany w uchwale, które zostały zaproponowane, nie niwelowały efektu, jaki osiągnęliśmy w naszej przestrzeni i wyglądzie miasta — powiedział Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.
Zmiany w uchwale krajobrazowej mają pomóc małym przedsiębiorcom
W przypadku podjęcia przez Radę Miasta Krakowa uchwały o przystąpieniu do sporządzania nowej uchwały krajobrazowej, ustalenia zespołu mogą być podstawą do sformułowania jej projektu. Zaproponowano wyjście naprzeciw przedsiębiorcom zgłaszającym utrudnienia wynikające z treści uchwały, np. dotyczące szyldów. Brane jest pod uwagę dopuszczenie szyldów w nowych miejscach, jednak bez zwiększania ich liczby na budynku i wokół niego. Przewidziano też korektę wymiarów szyldów, zwłaszcza tych, które są zlokalizowane na dachach.
— Nasze codzienne obserwacje pozwoliły wypracować dwa rozwiązania, które pozwolą tę dobrą uchwałę jeszcze poprawić. Po pierwsze widzimy, że wzrosła liczba okrąglaków reklamowych, co do których istnieje konieczność zacieśnienia przepisów. Podobnie jest w przypadku słupów. Obecnie obowiązuje kategoryczny zakaz wieszania reklam na słupach oświetleniowych, ale wiemy, że w przestrzeni publicznej są jeszcze słupy teletechniczne. (...) Stąd konieczność doprecyzowania takich przypadków, potrzebujemy narzędzi do egzekwowania tej uchwały. Z drugiej strony widzimy możliwość poluźnienia przepisów w zakresie szyldów małych przedsiębiorców — powiedziała Agnieszka Zadak, zastępczyni dyrektora ZDMK.