Wizualizacja Trasy Łagiewnickiej w Krakowie

i

Autor: Trasa Łagiewnicka SA w Krakowie (materiały prasowe) Wizualizacja Trasy Łagiewnickiej w Krakowie

Kraków: otwarcie Trasy Łagiewnickiej już w najbliższą sobotę

2022-08-23 14:40

Zakończyła się budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie, 3,5-kilometrowej arterii na południu miasta, stanowiącej fragment trzeciej obwodnicy. W sobotę, 27 sierpnia zostanie ona udostępniona dla ruchu samochodowego, a tramwaje pojadą nią w poniedziałek, 29 sierpnia. Które linie pojadą Trasą Łagiewnicką? Sprawdźcie!

Jak poinformował w poniedziałek, 22 sierpnia krakowski magistrat, pierwsi kierowcy będą mogli przejechać Trasą Łagiewnicką w sobotę, 27 sierpnia ok. godz. 13-14. Z kolei w poniedziałek, 29 sierpnia, uruchomiona zostanie linia tramwajowa łącząca Kurdwanów z Łagiewnikami. Według prezydenta Krakowa, Jacka Majchrowskiego realizacja tego fragmentu trzeciej obwodnicy spowoduje odciążenie skrzyżowań w Łagiewnikach oraz ronda Matecznego.

Ma on za zadanie przeprowadzenie ruchu międzydzielnicowego z ominięciem centrum Krakowa, szczególnie Alej Trzech Wieszczów, i powiązanie go węzłami z ruchem lokalnym tak, by minimalizować utrudnienia drogowe – wskazał Majchrowski.

Jak podano w informacji, dzięki wykonaniu tunelu tramwajowego wraz z infrastrukturą tramwajową (pętlą i przystankami) mieszkańcy południa Krakowa zyskają nowe, szybsze połączenia tramwajowe. Na niektórych trasach czas przejazdu skróci się o około 10–15 minut. Budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z linią tramwajową rozpoczęła się w lutym 2018 roku. Koszt zadania - jednej z najważniejszych inwestycji Krakowa ostatnich lat - to 802,2 mln zł brutto. Zgodnie z planami całość miała być gotowa w marcu. Inwestycję opóźniła najpierw pandemia, a później ulewne deszcze.

Koszt budowy całej Trasy Łagiewnickiej - wraz z główną arterią drogową, tunelami o długości ponad 2 km, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, budową dwóch mostów, przebudową koryta rzeki Wilga - to blisko 652,2 mln zł netto (802,2 mln zł brutto). Budowa samej linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej ma kosztować prawie 162,6 mln zł netto (ponad 200 mln zł brutto). Dofinansowanie UE wynosi prawie 97,6 mln zł.

Arteria - wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa, łączącą południową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.

Tramwaje na Trasie Łagiewnickiej

  • linia nr 10 – z Pleszowa przez Łagiewniki i Trasę Łagiewnicką do Kurdwanowa;
  • linia nr 11 – z Małego Płaszowa przez Trasę Łagiewnicką do Czerwonych Maków;
  • linia nr 50 – co drugi kurs z Kurdwanowa przez Trasę Łagiewnicką do Borku Fałęckiego;
  • linia nr 6 – Mały Płaszów – Cichy Kącik, w zamian za przekierowanie linii nr 11 z rejonu Starego Podgórza na nową trasę przez Trasę Łagiewnicką.
Pijany kierowca zaproponował łapówkę. Wszystko się nagrało!

QUIZ: Sobotni test z ortografii. Czy potrafisz poprawnie napisać nazwy roślin?

Pytanie 1 z 15
Pięknie zakwitają na wiosnę w ogrodzie.