Mandaty dla narciarzy. Kary mogą być surowe
Już niebawem rozpocznie się sezon na ferie zimowe, który nieodłącznie dla wielu osób wiąże się z wyjazdem na narty. Chęć zimowego szaleństwa może jednak czasem przyćmić zdrowy rozsądek, którego zachowanie jest niezwykle ważne w przestrzeni publicznej – również na stoku narciarskim. Podobnie jak inne miejsca, stoki i ośrodki narciarskie odwiedzają również policjanci. Dlaczego? Mundurowi pilnują przede wszystkim bezpieczeństwa. Każdego roku słyszy się o wypadkach na nartach, które niejednokrotnie już kończyły się tragicznie. Policjanci pilnują więc, aby bezpieczniej było również tam, gdzie zimowej rekreacji zażywa wielu turystów.
Funkcjonariusze wyposażeni w niezbędny sprzęt, patrolują stoki, a także udzielają pomocy w sytuacjach awaryjnych. Zadaniem patrolu narciarskiego jest nie tylko kontrola przestrzegania przepisów, ale przede wszystkim edukacja narciarzy i snowboardzistów w zakresie bezpieczeństwa. W ramach patrolu policjanci prowadzą również działania prewencyjne, zwracając uwagę na odpowiednie zachowanie na stoku, takie jak noszenie kasków oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Funkcjonariusze nie tylko monitorują sytuację, ale również angażują się w rozmowy z narciarzami, tłumacząc im zasady bezpiecznego korzystania ze stoków. Bezpieczeństwo na stokach narciarskich to priorytet, a obecność Policji to jeden z kluczowych elementów, które przyczyniają się do udanego wypoczynku na świeżym powietrzu – pisze małopolska policja.
Zadajmy sobie zatem najważniejsze pytanie – za co można dostać mandat na nartach? Podstawowa sprawa to zachowanie trzeźwości wymagane również na stoku. Pamiętajmy, aby nie jeździć na nartach czy desce snowboardowej pod wpływem alkoholu. Za taki występek grożą poważne kary, włącznie z mandatem o wysokości nawet 5 tys. złotych (dotyczy to również narkotyków).
O wszystkim stanowi bezpieczeństwo. W grę wchodzi nie tylko trzeźwość, ale i sprzęt. Mandat można dostać również w przypadku, kiedy osoba poniżej 16. roku życia zjeżdża na nartach czy desce snowboardowej bez kasku. Za złamanie takiego zakazu grozi odpowiednia grzywna wynosząca do 500 zł. W przypadku skierowania sprawy do sądu, kara może okazać się jeszcze dotkliwsza i wynieść nawet 5 tys. złotych.
Pamiętajmy również, że trasy narciarskie powstały po to, aby poruszać się właśnie po nich. Wiele stoków czy ośrodków zlokalizowanych jest w pięknych okolicznościach przyrody, niejednokrotnie chronionej, co trzeba mieć na uwadze. Chodzi oczywiście również o niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą korzystanie z nieoznakowanych i „dzikich” tras. Przed wyjazdem na narty warto również zapoznać się z dekalogiem FIS (Międzynarodowej Federacji Narciarskiej).
DEKALOG FIS
1. Wzgląd na inne osoby
Każdy narciarz lub snowboarder powinien zachować się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa ani szkody dla innej osoby.
2. Sposób jazdy na nartach i snowboardzie oraz panowanie nad prędkością
Każdy narciarz lub snowboarder powinien kontrolować sposób jazdy. Powinien on dostosować szybkość i sposób jazdy do swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy, warunków atmosferycznych oraz natężenia ruchu.
3. Wybór kierunku jazdy
Narciarz lub snowboarder nadjeżdżający od tyłu musi wybrać taki tor jazdy, aby nie spowodować zagrożenia dla narciarzy lub snowboarderów znajdującym się przed nim.
4. Wyprzedzanie
Narciarz lub snowboarder może wyprzedzać innego narciarza lub snowboardera z góry i z dołu, z prawej i z lewej strony pod warunkiem, że zostawi wystarczająco dużo przestrzeni wyprzedzanemu narciarzowi lub snowboarderowi na wykonanie przez niego wszelkich zamierzonych lub niezamierzonych manewrów.
5. Ruszanie z miejsca i poruszanie się w górę stoku
Narciarz lub snowboarder, wjeżdżając na oznakowaną drogę zjazdu, ponownie ruszając po zatrzymaniu się, czy też poruszając się w górę stoku, musi spojrzeć i w górę, i w dół stoku, aby upewnić się, że może to uczynić bez zagrożenia dla siebie i innych.
6. Zatrzymanie na trasie
O ile nie jest to absolutne konieczne, narciarz lub snowboarder musi unikać zatrzymania się na trasie zjazdu w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po upadku w takim miejscu narciarz lub snowboarder winien usunąć się z toru jazdy możliwie jak najszybciej.
7. Podchodzenie i schodzenie na nogach
Narciarz lub snowboarder musi podchodzić lub schodzić na nogach wyłącznie skrajem trasy.
8. Przestrzeganie znaków narciarskich
Każdy narciarz lub snowboarder winien stosować się do znaków narciarskich i oznaczeń tras.
9. Wypadki
W razie wypadku każdy narciarz lub snowboarder winien udzielić poszkodowanym pomocy.
10. Obowiązek ujawnienia tożsamości
Każdy narciarz, snowboarder, obojętnie czy sprawca wypadku, poszkodowany czy świadek musi w razie wypadku podać swoje dane osobowe.