GT8S

i

Autor: MPK Kraków

Modernizacja tramwajów GT8S na finiszu. Leciwe wagony nie do poznania!

2021-11-17 23:08

Ostatni z 28 wysokopodłogowych tramwajów GT8S, kupionych w Düsseldorfie przechodzi solidny tuning. Wysłużony wagon zyska niską podłogę, klimatyzację, modernizacji poddane zostanie także wnętrze.

Ostatni raz tramwaj GT8S o numerze RF304 z wysoką podłogą przewiózł pasażerów 29.07. na linii nr 11 z Małego Płaszowa do Czerwonych Maków. Tego samego dnia rozpoczęła się jego modernizacja, która właśnie dobiega końca.

Modernizacji tramwaju przyglądał się nasz reporter, Kuba Kusy:

Wagon został całkowicie rozebrany, dzisiaj możemy zobaczyć go już stojącego na własnych wózkach, z nowym członem niskopodłogowym, zamontowaną na dachu klimatyzacją i w nowym malowaniu. Teraz pracownicy zajmują się pracami we wnętrzu, m.in. wymianą osprzętu elektrycznego czy tapicerki - wylicza Jacek Kołodziej z MPK w Krakowie. 

Marek Gancarczyk, rzecznik przewoźnika przyznaje, że ten typ wagonów z pewnością przyda się jeszcze w Krakowie. 

To wagony nadal będą dwukierunkowe, a w Krakowie i każdym innym "tramwajowym" mieście bardzo ważna cecha i część takich wagonów jest bardzo potrzebna. Nie ulega wątpliwości, że pojawiają się takie sytuacje, jak remont, gdzie tramwaj nie może dojechać do pętli  i ten wagon idealnie się sprawdza, nie potrzebuje pętli, jest montowana tzw. przejazdówka i może spokojnie zmienić kierunek jazdy - wyjaśnia. 

Wagony GT8S będą mogły obsługiwać również regularne trasy bez końcówek, a taka ma być przez pewien czas nowa linia do Górki Narodowej, gdzie miasto nie przejęło jeszcze terenów pod budowę pętli. 

Przedstawiciele przewoźnika mówią, że modernizacja starszych wagonów, będących w dobrym stanie technicznym jest opłacalna. Jej koszt to około 1,5 mln. zł. Zupełnie nowy tramwaj jest nawet dziesięciokrotnie droższy.

Remont krakowskich tramwajów
Młodzieżowe słowa ostatnich lat - na ile je znasz?
Pytanie 1 z 20
11. "Nie słuchaj go, to boomer.". Boomer, to: