Najdłuższe tramwaje w Polsce będą jeździć w Krakowie. Miasto kupuje 20 nowych pojazdów

2025-12-01 14:05

Kraków zamawia 20 nowych, ponad 43-metrowych tramwajów od firmy Pesa Bydgoszcz. Pierwsze składy mają dotrzeć w 2028 roku, ostatnie w połowie 2029 r. Nowe pojazdy pojadą na najbardziej obciążonych liniach i pozwolą wycofać z ruchu potrójne składy wysłużonych wagonów 105Na. Nowe tramwaje w Krakowie będą najdłuższymi, jakie będą jeździć w Polsce.

Najdłuższe tramwaje w Polsce dla Krakowa. MPK zamawia 20 nowych składów od Pesy

W poniedziałek, 1 grudnia, w gabinecie zastępcy prezydenta Krakowa Stanisława Kracika podpisano umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych, długich tramwajów dla Krakowa. Dokument zawarli przedstawiciele zarządu MPK SA oraz producenta - firmy Pesa Bydgoszcz SA. To kolejny etap wymiany taboru tramwajowego w mieście, zapowiadanej przez prezydenta Krakowa.

To chyba najbardziej oczekiwane tramwaje w Krakowie. Na potrzebę dostaw tych najdłuższych wagonów zwracali uwagę mieszkańcy. Dlatego cieszę się, że dzisiaj te oczekiwania spełniamy - powiedział po podpisaniu umowy zastępca prezydenta Stanisław Kracik. Jak podkreślił, 20 nowych tramwajów Pesy będzie obsługiwać najbardziej popularne linie, poprawiając bezpieczeństwo i komfort podróży. W każdym z wagonów zostaną zamontowane urządzenia AED.

Łączna wartość kontraktu wynosi 461,1 mln zł netto. Dostawa pierwszego tramwaju z nowej serii została zaplanowana na trzeci kwartał 2028 r., a ostatniego - na połowę 2029 r. Nowe pojazdy dołączą do 36 tramwajów typu Krakowiak i jednego wagonu 405N, które już kursują po mieście. Po zrealizowaniu tego zamówienia Kraków będzie dysponować w sumie 57 najdłuższymi tramwajami w Polsce.

Tramwaj, który przejedzie bez sieci trakcyjnej

Każdy z nowych składów będzie miał ponad 43 m długości, niską podłogę, klimatyzację, monitoring oraz system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. Przewidziano także platformę i wydzieloną przestrzeń dla wózka inwalidzkiego. Jeden z tramwajów zostanie dodatkowo wyposażony w specjalne baterie, które umożliwią przejazd bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku około 3 km. Będą to pierwsze tak długie tramwaje w Polsce z takim rozwiązaniem.

To jeden z najważniejszych projektów tramwajowych realizowanych obecnie w Polsce i jednocześnie potwierdzenie, że Kraków konsekwentnie inwestuje w tabor o najwyższych parametrach pojemności, dostępności i bezpieczeństwa - ocenił prezes Pesa Bydgoszcz SA Krzysztof Zdziarski. Jak dodał, zastosowanie baterii trakcyjnych w ponad 43-metrowych pojazdach zwiększa elastyczność eksploatacji i wpisuje się w kierunek zrównoważonego transportu miejskiego.

Nowe tramwaje trafią na najbardziej obciążone krakowskie linie, w tym m.in. na linię nr 52, kursującą między „Czerwonymi Makami P+R” a os. Piastów w Nowej Hucie. Zastąpią tam potrójne składy wysokopodłogowych wagonów 105Na, które wciąż obsługują tę trasę. Miasto podtrzymuje cel, by 100 proc. tramwajów w Krakowie było niskopodłogowych, klimatyzowanych i wyposażonych w nowoczesną informację pasażerską.

Zakup nowej floty stał się możliwy dzięki pożyczce inwestycyjnej udzielonej MPK przez Bank Gospodarstwa Krajowego, pochodzącej ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach inwestycji „Inwestycje na rzecz zielonej transformacji miast”. Projekt nosi nazwę „Zakup nowej floty tramwajowej dla Krakowa jako element zielonej transformacji obejmującej rozwój transportu publicznego przyjaznego dla środowiska”.

Umowa, którą podpisaliśmy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, jest pożyczką na bardzo korzystnych warunkach, ze stałym oprocentowaniem wynoszącym zaledwie 1 proc. Okres spłaty pożyczki został rozłożony na 20 lat - poinformował prezes zarządu MPK w Krakowie Rafał Świerczyński. Zaznaczył, że tak korzystne warunki finansowe oznaczają, iż zakup nie spowoduje wzrostu stawki przewozowej dla miasta, a w samej spółce przyniesie spadek kosztów kredytowych. - Równie ważne jest to, że dzięki zakupowi tych tramwajów wzrośnie komfort pracy naszych motorniczych - dodał.

MPK zapowiada, że zamówienie 20 nowych, ponad 43-metrowych tramwajów nie wyczerpuje planów inwestycyjnych przewoźnika. Spółka planuje zakup kolejnych nawet 40 pojazdów - 10 jednokierunkowych tramwajów o długości ponad 43 m oraz 30 jednokierunkowych tramwajów o długości ponad 33 m.

Kraków Radio ESKA Google News
Targi Rzeczy Wyjątkowych w Krakowie