Strefa Czystego Transportu, korek, Kraków

i

Autor: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Wiadomości

Nowa Huta nie chce Strefy Czystego Transportu. Nierówne traktowanie?

2025-02-07 12:24

Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma zostać wprowadzona 1 lipca 2025 roku. Swoim zasięgiem obejmie niemal całe miasto. Wprowadzenia SCT w planowanej formie nie chce Nowa Huta. Rada Dzielnicy przygotowała projekt uchwały ws. odrzucenia strefy w zakresie proponowanym dla obszaru znajdującego się w granicach dzielnicy. W dokumencie radni piszą m.in. o nierównym traktowaniu.

SCT w Krakowie. Nowa Huta przeciwna proponowanym rozwiązaniom

Jeszcze w lutym poznamy wyniki konsultacji społecznych ws. wprowadzenia w Krakowie nowej Strefy Czystego Transportu. Przypomnijmy, że zgodnie z ostatnimi założeniami SCT ma zostać wprowadzona na terenie niemal całego Krakowa od 1 lipca 2025 roku. Z początku jej wymaganiami nie zostaną objęci mieszkańcy Krakowa, a przyjezdni. Od 1 lipca 2025 roku, aby jeździć po SCT pojazd napędzany silnikiem diesla musi być wyprodukowany przynajmniej w 2014 roku, lub spełniać wymagania normy emisji Euro 6. W przypadku silników benzynowych minimalny rok produkcji to 2005, a norma – Euro 4. W 2030 roku SCT w Krakowie objęci będą już wszyscy, z mieszkańcami włącznie. Co się zmieni?

  • w przypadku diesli auto będzie musiało być wyprodukowane przynajmniej w 2018 r. lub spełniać wymagania normy emisji Euro 6dT,
  • w przypadku aut benzynowych i LPG wymagania się nie zmienią: będzie to minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4.

Osoby, które nie będą spełniały wymogów będą musiały uiścić opłatę emisyjną, aby wjechać w granice administracyjne Krakowa (2,50 zł za godzinę). Rozwiązanie to będzie jednak przejściowe (do czerwca 2028 roku). Wprowadzenie SCT w Krakowie to temat, który wśród mieszkańców wywołuje liczne kontrowersje. Strefy Czystego Transportu w proponowanym zakresie nie chce Nowa Huta. Radni przygotowali projekt uchwały w tej sprawie. W uzasadnieniu czytamy, że:

Zgodnie z propozycja przedstawioną mieszkańcom Strefa Czystego Transportu ma objąć niemalże całe miasto Kraków, co jest przyczyną wielu sporów, protestów i rodzi wśród mieszkańców wątpliwości co do zasadności ustanowienia strefy na tak znacznym obszarze. Jednocześnie Strefą Czystego Transportu objęty ma zostać najbardziej zurbanizowany obszar Dzielnicy XVIII Nowa Huta z wyłączeniem terenów na wschód od drogi S7, co dla mieszkańców Nowej Huty objętych Strefą Czystego Transportu rodzi uzasadnione pretensje co do ich nierównego traktowania.

Kraków Radio ESKA Google News
Autor:

Jak zaznaczają radni, obowiązek ustanowienia SCT wynika z faktu niezmiennego przekroczenia poziomu dwutlenku azotu występującego w miejscu znacznie oddalonym od granic Nowej Huty. Jak czytamy, według oficjalnych raportów Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska średnioroczne stężenie NO2 odnotowane od 2014 w stacji kontrolnej w Nowej Hucie przy ul. Bulwarowej nie wykazało przekroczeń obowiązujących norm, co, zdaniem radnych nie daje przesłanek do wprowadzenia SCT na terenie dzielnicy.

W związku z powyższym Rada Dzielnicy XVIII Nowa Huta jest przeciwna wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w proponowanym kształcie i uważa, iż jej granice winny rozwiązywać problem zanieczyszczeń komunikacyjnych tam, gdzie rzeczywiście ma on miejsce – czytamy w projekcie uchwały.

Fachowcy poszukiwani w Małopolsce. Oto branże z ogromnym deficytem

2025_02_07_EXPRESS BIEDRZYCKIEJ_WSTĘP