Strefa Czystego Transportu, korek, Kraków

i

Autor: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Wiadomości

Nowa Huta nie chce Strefy Czystego Transportu. Nierówne traktowanie?

2025-02-07 15:22

Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma zostać wprowadzona 1 lipca 2025 roku. Swoim zasięgiem obejmie niemal całe miasto. Wprowadzenia SCT w planowanej formie nie chce Nowa Huta. Rada Dzielnicy przygotowała projekt uchwały ws. odrzucenia strefy w zakresie proponowanym dla obszaru znajdującego się w granicach dzielnicy. W dokumencie radni piszą m.in. o nierównym traktowaniu.

SCT w Krakowie. Nowa Huta przeciwna proponowanym rozwiązaniom

Jeszcze w lutym poznamy wyniki konsultacji społecznych ws. wprowadzenia w Krakowie nowej Strefy Czystego Transportu. Przypomnijmy, że zgodnie z ostatnimi założeniami SCT ma zostać wprowadzona na terenie niemal całego Krakowa od 1 lipca 2025 roku. Z początku jej wymaganiami nie zostaną objęci mieszkańcy Krakowa, a przyjezdni. Od 1 lipca 2025 roku, aby jeździć po SCT pojazd napędzany silnikiem diesla musi być wyprodukowany przynajmniej w 2014 roku, lub spełniać wymagania normy emisji Euro 6. W przypadku silników benzynowych minimalny rok produkcji to 2005, a norma – Euro 4. W 2030 roku SCT w Krakowie objęci będą już wszyscy, z mieszkańcami włącznie. Co się zmieni?

  • w przypadku diesli auto będzie musiało być wyprodukowane przynajmniej w 2018 r. lub spełniać wymagania normy emisji Euro 6dT,
  • w przypadku aut benzynowych i LPG wymagania się nie zmienią: będzie to minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4.

Osoby, które nie będą spełniały wymogów będą musiały uiścić opłatę emisyjną, aby wjechać w granice administracyjne Krakowa (2,50 zł za godzinę). Rozwiązanie to będzie jednak przejściowe (do czerwca 2028 roku). Wprowadzenie SCT w Krakowie to temat, który wśród mieszkańców wywołuje liczne kontrowersje. Strefy Czystego Transportu w proponowanym zakresie nie chce Nowa Huta. Radni przygotowali projekt uchwały w tej sprawie. W uzasadnieniu czytamy, że:

Zgodnie z propozycja przedstawioną mieszkańcom Strefa Czystego Transportu ma objąć niemalże całe miasto Kraków, co jest przyczyną wielu sporów, protestów i rodzi wśród mieszkańców wątpliwości co do zasadności ustanowienia strefy na tak znacznym obszarze. Jednocześnie Strefą Czystego Transportu objęty ma zostać najbardziej zurbanizowany obszar Dzielnicy XVIII Nowa Huta z wyłączeniem terenów na wschód od drogi S7, co dla mieszkańców Nowej Huty objętych Strefą Czystego Transportu rodzi uzasadnione pretensje co do ich nierównego traktowania.

Kraków Radio ESKA Google News

Jak zaznaczają radni, obowiązek ustanowienia SCT wynika z faktu niezmiennego przekroczenia poziomu dwutlenku azotu występującego w miejscu znacznie oddalonym od granic Nowej Huty. Jak czytamy, według oficjalnych raportów Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska średnioroczne stężenie NO2 odnotowane od 2014 w stacji kontrolnej w Nowej Hucie przy ul. Bulwarowej nie wykazało przekroczeń obowiązujących norm, co, zdaniem radnych nie daje przesłanek do wprowadzenia SCT na terenie dzielnicy.

W związku z powyższym Rada Dzielnicy XVIII Nowa Huta jest przeciwna wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w proponowanym kształcie i uważa, iż jej granice winny rozwiązywać problem zanieczyszczeń komunikacyjnych tam, gdzie rzeczywiście ma on miejsce – czytamy w projekcie uchwały.

Fachowcy poszukiwani w Małopolsce. Oto branże z ogromnym deficytem

2025_02_07_EXPRESS BIEDRZYCKIEJ_WSTĘP