Strefa Czystego Transportu

i

Autor: Zygmunt Put, Wikimedia Commons / Kraków PL, Facebook, Creative Commons

WIADOMOŚCI

Nowy termin SCT w Krakowie! Decyzja prezydenta Miszalskiego ucieszy mieszkańców

2025-03-18 17:56

Blisko dwa miesiące trwały konsultacje społeczne dotyczące wprowadzenia w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Osoby zainteresowane tematem miały w tym czasie możliwość zgłaszania swoich opinii podczas spotkań bezpośrednich, sesji online oraz w ramach przeprowadzanych przez miasto ankiet. W efekcie zebrano łącznie około 20 tysięcy głosów. Ogromna liczba uwag i wniosków zaskoczyła władze, co wpłynęło na opóźnienie raportu. Dziś poznaliśmy wyniki przeprowadzonych konsultacji. Czego oczekują (nie tylko) krakowianie ws. SCT? Jakie jest stanowisko prezydenta Aleksandra Miszalskiego? Oto szczegóły.

Kraków. Raport z konsultacji ws. SCT. Jakie uwagi mieli mieszkańcy?

Od 29 listopada ubiegłego do 17 stycznia bieżącego roku odbywały się konsultacje społeczne dotyczące Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Równe 60 dni po ich zakończeniu, 18 marca wyniki zostały zaprezentowane podczas briefingu prasowego przez dyrektora Zarządu Transportu Publicznego Łukasza Franka, który przyznał, że "przedsięwzięcie podsumowania było niezwykle trudne i wymagające". Zapytany o przebieg konsultacji nie ukrywał, że bywały one dość emocjonalne.

Większość była przeciwników. Zazwyczaj takie tematy też przyciągają przeciwników. Proszę pamiętać, w zasadzie niemal 80% mieszkańców, ale też osób przyjeżdżających, w zależności, które normy euro będą przyjęte, ta strefa nie będzie dotyczyła. Trudno, żeby się mieszkańcy, nawet z perspektywy województwa, angażowali w konsultacje społeczne, skoro ich to nie będzie dotyczyło. Angażują się głównie osoby, które albo są przeciwnikami co do zasady, albo faktycznie ich to dotyczy. Ważne jest jednak, że tam pomiędzy emocjami, były też konstruktywne pomysły, które, nawet jeżeli nie są bezpośrednio wzięte pod uwagę, to na pewno wpłyną na kształt uchwały - mówił dyrektor ZTP Łukasz Franek.

W raporcie uszeregowano zebrane opinie w kilka kategorii. Podczas konsultacji uczestnicy mogli się wypowiedzieć m.in. odnośnie obszaru SCT. W odpowiedziach na to pytanie pojawiały się najróżniejsze głosy. Niektórzy uważali, że strefą powinien zostać objęty wyłącznie Rynek lub Stare Miasto czy Planty. Takie rozwiązanie byłoby jednak niemożliwe ze względu na fakt, że najbliższe stacje pomiarowe mieszczą się na Alejach. Były też głosy z apelem o wprowadzenie SCT na obszarze całego miasta, a nawet sąsiednich gmin. Jak wspominał na konferencji dyrektor ZTP, w grę wchodzą obecnie tak naprawdę dwie opcje:

Zdaniem ekspertów, którzy zajmują się tematyką, minimum obszar trzeciej obwodnicy tego śródmieścia funkcjonalnego Krakowa musi być objęty Strefą Czystego Transportu. Czwarta obwodnica to maksimum, ponieważ - patrząc dzisiaj na wnioski także z konsultacji społecznych - całe miasto nie jest raczej popierane przez mieszkańców - tłumaczył Łukasz Franek.

Ponadto z dyskusji i ankiet wynikało, że uczestnicy mają bardzo zróżnicowane poglądy w kwestii wymagań dotyczących wieku pojazdu czy norm emisji. W tym pierwszym przypadku zgłaszano, chociażby propozycje ustalenia granicy produkcji na 2000 lub 2005 rok, ale także i postulaty, by ten nie miał znaczenia, o ile auto posiada ważny przegląd i odpowiednie filtry.

Osoby zainteresowane tematem SCT w Krakowie miały również okazję wypowiedzieć się na temat wyłączeń, ulg i okresu przejściowego. Odnośnie tych zagadnień pojawiły się głosy m.in. o konieczności wprowadzenia dłuższego okresu adaptacyjnego dla właścicieli starszych pojazdów oraz opracowania systemy ulg skierowanych do seniorów, osób o niższych dochodach oraz przedsiębiorców działających na obszarach objętych SCT. Czy są takie plany? W czasie briefingu dyrektor ZTP powiedział tylko, że są prowadzone rozmowy ze szpitalami i placówkami medycznymi, aby pacjenci wjeżdżający w celu wizyt byli zwolnieni z opłat. Aktualnie o planowanych ulgach nic nie wiadomo. Poznaliśmy natomiast zdanie prezydenta Aleksandra Miszalskiego w innych sprawach.

ieski z krakowskiego schroniska malowały obrazem. Wyszły prawdziwe dzieła sztuki!

Prezydent Aleksander Miszalski o SCT. "Nie będzie obowiązywać obecnych pojazdów"

Wyniki raportu trafiły na biurko prezydenta Aleksandra Miszalskiego, który od razu podjął kilka kluczowych decyzji w sprawie SCT. Przede wszystkim ma ona nie obowiązywać pojazdów, którymi obecnie poruszają się mieszkańcy Krakowa (w ich przypadku mają zostać wprowadzone analogiczne rozwiązania jak w Strefie Płatnego Parkowania z Kartą Krakowską). Wśród zasad postulowanych przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego znalazło się także wyznaczenie strefy maksymalnie do IV obwodnicy, wprowadzenie trzyletniego obowiązku opłat dla samochodów niespełniających norm emisyjnych, zarejestrowanych poza Krakowem, a także wprowadzenie nowych regulacji nie wcześniej niż 1 grudnia 2025 r.

Jak zaznaczył jednak dyrektor ZTP Łukasz Franek podczas spotkania z mediami, SCT musi zostać najpóźniej wprowadzona 1 stycznia 2026 r. Tego wymagają przepisy znowelizowanej Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Teraz druk uchwały prezydenta trafi pod obrady Rady Miasta Krakowa, która powinna się nim zająć na 2. sesji kwietniowej, tj. 23 kwietnia. W jakim kształcie zostanie przyjęty dokument, zależy więc finalnie od decyzji radnych.

Kraków Radio ESKA Google News

Pieski z krakowskiego schroniska malowały obrazy. Wspólna akcja BAW i KTOZ

Te dzieła sztuki znajdują się w Krakowie. Sprawdź, czy znasz je wszystkie!
Pytanie 1 z 12
Zaczynamy najłatwiej jak się da. Dzieło ze zdjęcia, które możemy podziwiać w Muzeum Czartoryskich, to:
Dama z gronostajem