Hulajnogi w Krakowie. Operatorzy sprzątają pojazdy
W sierpniu 2023 r. ZTP wynegocjowało warunki i podpisało umowę z trzema firmami - Boltem, Lime i Tier - dotyczącą uporządkowania działalności wynajmu hulajnóg elektrycznych i zasad korzystania z tych pojazdów na terenie miasta. Na mocy porozumienia został wyznaczony obszar relokacji oraz punkty mobilności w Krakowie, w których powinno się pozostawić oraz wypożyczyć hulajnogę. Od tej pory operatorzy płacą za przeniesienie lub przewiezienie swojej hulajnogi, jeśli ta zostanie porzucona przez użytkownika poza wyznaczonym miejscem. Dzięki temu rozwiązaniu miastu udało się zaoszczędzić blisko 170 tysięcy, które musiałoby wydać z budżetu gminy za usunięcie ponad 15 tysięcy źle zaparkowanych hulajnóg. W kwietniu do porozumienia dołączył kolejny operator Traficar.
Firmy płacą za punkty mobilności. Miasta zarobiło krocie
W ramach zeszłorocznego porozumienia ZTP operatorzy nie tylko zobowiązali się opłacać relokację hulajnóg, ale też za wynajem miejsca pod punkty mobilności, czyli miejsca parkowania pojazdów. Obecnie na terenie miasta jest wyznaczonych ponad 320 takich punktów. Są to jedyne miejsca, w których zgodnie z prawem można pozostawiać hulajnogi. Jak poinformował magistrat, stawka dzierżawy:
jest wyznaczana na podstawie obowiązujących przepisów regulujących wysokość opłat za wykorzystanie przestrzeni publicznej na terenie miasta Krakowa na potrzeby prywatnej działalności. Przez pierwszy rok operatorzy wpłacili do budżetu miasta łącznie ponad 200 tys. złotych za wykorzystanie udostępnionej przestrzeni.
Zarządu Transportu Publicznego na stronie internetowej udostępnił obowiązującego obszaru oraz wyznaczonych punktów mobilności. Znajduje się ona pod tym linkiem.