Miasta przyjazne dzieciom. Kraków uwzględniony w rankingu
Za opracowanie opisywanego zestawienia odpowiada portal Clean Cities, największa europejska sieć organizacji, które łączy wspólna wizja zdrowych, nowoczesnych i przyjaznych mieszkańcom miast. Ranking miast przyjaznych dzieciom tworzono w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki. Pierwszym jest liczba tzw. szkolnych ulic w otoczeniu szkół podstawowych. To miejsca, w których ruch drogowy jest ograniczany w celu poprawy bezpieczeństwa, redukcji hałasu i zanieczyszczenia powietrza. W tej kategorii pierwsze miejsce zajął Londyn, gdzie znajdziemy 525 tego typu ulic. Kolejne miejsca przypadły Mediolanowi i Paryżowi.
Drugi wskaźnik to udział ścieżek rowerowych fizycznie oddzielonych od ruchu samochodowego. Tutaj prym wiodą Paryż i Helsinki. Chroniona infrastruktura rowerowa obejmuje tam aż 48 proc. długości sieci drogowej. Tuż za nimi uplasowała się Kopenhaga (43 proc.).

Trzeci wskaźnik dotyczy stref ograniczenia prędkości do 30 km/h. Co ciekawe, Paryż wprowadził takie ograniczenie niemal na całej długości swej sieci drogowej (89 proc.). Kolejne miejsca zajęły Bruksela i Lyon.
Dzieci mają mniej swobody w poruszaniu się po miastach niż kiedyś. Jeśli chcemy aby zbudowały zdrowe nawyki należy stworzyć im do tego bezpieczne warunki. Rodzice będą bardziej skłonni, aby ich dzieci jechały rowerem do szkoły, jeśli droga rowerowa będzie odseparowana od samochodów, a przed placówką będzie mniejszy ruch. Jeśli miasta zaczną tłumaczyć potrzebę wprowadzania takich zmian odwołując się do argumentów zdrowotnych i tłumaczyć je potrzebą ograniczenia spalin w mieście - zyskają zaufanie społeczne – mówi dyrektorka Clean Cities Campaign Nina Józefina Bąk.
W zestawieniu wskazano na Paryż, który jest najlepszym miastem w Europie dla dzieci poruszających się pieszo. W dolnej części zestawienia znalazły się miasta z Europy południowej, centralnej i wschodniej. Niemcy i Polska nie mają miast w TOP10 rankingu, głównie z powodu dominującej kultury samochodowej. W zestawieniu umieszczono trzy polskie miasta, tj. Kraków, Warszawę i Wrocław, który wypadł całościowo najkorzystniej, zajmując 20. miejsce z oceną D. Na 22. pozycji sklasyfikowano Warszawę (ocena D), a dopiero na 33. miejscu Kraków z oceną E, tj. odpowiednikiem szkolnej dwói. Jak wskazano, jedynie jedna czwarta krakowskich dróg jest objęta ograniczeniem prędkości do 30 km/h.
Spośród wskazanych polskich miast najwięcej szkolnych ulic wdrożyła Warszawa (6). Podobnie jak we Wrocławiu (3), gdzie funkcjonują one w godz. 7:30 – 8:00. Jedynie dwa proc. szkół podstawowych w tych miastach objęto takim rozwiązaniem. W Krakowie (zgodnie z rankingiem) wskaźnik szkolnych ulic wynosi równe zero proc, a wskaźnik bezpiecznych prędkości (30 km/h) 25 proc. W przypadku chronionej infrastruktury rowerowej wyniósł on 11 proc.