Codzienne zakupy coraz droższe. Raport nie pozostawia wątpliwości
ASM Sales Force Agency zbadała, ile średnio Polacy wydają w sklepach na tzw. koszyk zakupowy, zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku. Wynika z niego, że jego wartość wzrosła średnio o 4,3 proc. Z raportu wynika, że w ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Liderem na rynku, gdzie ceny są najniższe nie jest jednak ani Biedronka, ani Lidl, będący jednymi z najpopularniejszych supermarketów w Polsce. O tym, który sklep jest w Polsce najtańszy, przeczytacie w galerii poniżej.
— Rok 2024 zaczął się od umiarkowanego optymizmu w branży sieci handlowych. Choć inflacja po doświadczeniach ubiegłego roku pozostaje na relatywnie niskim poziomie, to brakuje oznak pozwalających myśleć o dalszym jej obniżaniu. Część towarów, takich jak produkty tłuszczowe, czy nabiał i mięso, których ceny w 2023 wzrosły najbardziej, obecnie tanieje. Jednak wskaźniki makroekonomiczne, a także niepewność co do cen energii i rosnące koszty pracy powodują, że klienci nie odczują zauważalnej ulgi podczas płacenia za codzienne zakupy — skomentował wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
2024 rok przyniesie podwyżki cen
Według ekspertów rozpoczynający się 2024 rok, w przeciwieństwie do oczekiwań, może wcale nie przynieść kolejnych obniżek cen. To od właścicieli sklepów będzie zależało, jak będą one duże. W raporcie czytamy, że będą musieli powalczyć o klienta i przyciągnąć go promocjami, jeśli będą chcieli, aby wzrosty cen nie były zbyt drastyczne.
— Naszym zdaniem w 2024 roku będziemy obserwowali kilkuprocentowe wzrosty poziomu cen. Poziom tych wzrostów w pierwszej połowie roku będzie zależał w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej oraz decyzji budżetowych. Właściciele sieci handlowych po raz kolejny będą musieli postarać się o uwagę klientów, nadal będziemy obserwować rozwój i modyfikacje ofert promocyjnych, wiele z nich dostępnych będzie z poziomu aplikacji zakupowych rozwijanych przez sieci handlowe — dodał Zbigniew Sierocki.