WIADOMOŚCI

Codzienne zakupy coraz droższe. Najnowszy raport pokazuje, gdzie zrobimy je najtaniej. Nie jest to Biedronka [GALERIA]

2024-01-18 16:35

Codzienne zakupy Polaków stają się coraz droższe. Z najnowszego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency w grudniu 2023 r. wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 4,3 proc. Firma sprawdziła, w których sklepach zapłacimy najmniej za tzw. koszyk zakupowy. Ku zaskoczeniu, na pierwszym miejscu wcale nie ma Biedronki czy Lidla.

Codzienne zakupy coraz droższe. Raport nie pozostawia wątpliwości

ASM Sales Force Agency zbadała, ile średnio Polacy wydają w sklepach na tzw. koszyk zakupowy, zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku. Wynika z niego, że jego wartość wzrosła średnio o 4,3 proc. Z raportu wynika, że w ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Liderem na rynku, gdzie ceny są najniższe nie jest jednak ani Biedronka, ani Lidl, będący jednymi z najpopularniejszych supermarketów w Polsce. O tym, który sklep jest w Polsce najtańszy, przeczytacie w galerii poniżej.

— Rok 2024 zaczął się od umiarkowanego optymizmu w branży sieci handlowych. Choć inflacja po doświadczeniach ubiegłego roku pozostaje na relatywnie niskim poziomie, to brakuje oznak pozwalających myśleć o dalszym jej obniżaniu. Część towarów, takich jak produkty tłuszczowe, czy nabiał i mięso, których ceny w 2023 wzrosły najbardziej, obecnie tanieje. Jednak wskaźniki makroekonomiczne, a także niepewność co do cen energii i rosnące koszty pracy powodują, że klienci nie odczują zauważalnej ulgi podczas płacenia za codzienne zakupy — skomentował wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

QUIZ: kultowe zabawki i gadżety z lat 80. Pamiętasz je wszystkie?
Pytanie 1 z 10
Pod koniec lat 80. zadebiutował polski Walkman. Jak się nazywał?
Kaseta magnetofonowa

2024 rok przyniesie podwyżki cen

Według ekspertów rozpoczynający się 2024 rok, w przeciwieństwie do oczekiwań, może wcale nie przynieść kolejnych obniżek cen. To od właścicieli sklepów będzie zależało, jak będą one duże. W raporcie czytamy, że będą musieli powalczyć o klienta i przyciągnąć go promocjami, jeśli będą chcieli, aby wzrosty cen nie były zbyt drastyczne.

— Naszym zdaniem w 2024 roku będziemy obserwowali kilkuprocentowe wzrosty poziomu cen. Poziom tych wzrostów w pierwszej połowie roku będzie zależał w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej oraz decyzji budżetowych. Właściciele sieci handlowych po raz kolejny będą musieli postarać się o uwagę klientów, nadal będziemy obserwować rozwój i modyfikacje ofert promocyjnych, wiele z nich dostępnych będzie z poziomu aplikacji zakupowych rozwijanych przez sieci handlowe — dodał Zbigniew Sierocki.

Gdzie można zrobić najtańsze zakupy? W tych sklepach zapłacicie najmniej:

Ceny warzyw i owoców na targu w Amsterdamie