W tej sprawie przygotowali rezolucję do prezydenta Jacka Majchrowskiego. Czego dotyczy?
Rezolucja dotyczy dotacji dla mieszkańców, aby mogli zainstalować w pojazdach niespełniających norm instalacje LPG, to godzi zarówno mieszkańców, by mogli sprawnie poruszać się po mieści i kwestie ekologiczne - mówi Nikola Kompa, autorka rezolucji.
Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego przyznaje, że urzędnicy dopuszczają wprowadzenie aut zasilanych gazem do strefy. Pod jednym warunkiem.
Można by wpuszczać te auta, ale musiałyby spełniać normy emisji na poziomie Euro 3 lub Euro 4. Starsze nie wchodzą w grę, ale to też kwestia do wypracowania podczas konsultacji społecznych - stwierdza.
Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego tłumaczy, że emisja szkodliwych substancji z samochodów zasilanych LPG i benzyną jest na podobnym poziomie.
Badania realnej emisji spalin, czyli w ruchu, zmierzonej na samochodach, które poruszają się po ulicach, a nie w laboratorium, nie wskazują żadnej istotnej różnicy pomiędzy autami napędzanymi LPG, a napędzanymi wyłącznie benzyną. Najlepszy pojazd różnił się od najgorszego poziomem 3-4 proc. - stwierdza.
Małopolski Program Ochrony Powierza obliguje miasto do przyjęcia uchwały w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu do końca 2022 roku. Do 13.05 trwają konsultacje społeczne w tej sprawie. Pierwsza strefa, obejmująca obszar wewnątrz drugiej obwodnicy może zacząć obowiązywać już w przyszłym roku.