Radni podjęli decyzję. Czy Kraków będzie miał Strefę Czystego Transportu?
W okolicach godz. 18:00 w środę, 23 listopada miejscy radni przegłosowali kolejną uchwałę. Tym razem dotyczyła ustanowienia w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Po obradach radni zdecydowali, że wprowadzą projekt SCT w życie. Kraków jako pierwsze miasto w Polsce będzie miało Strefę Czystego Transportu. Będzie ona obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, kiedy do centrum nie wjadą już najstarsze samochody. Później zakaz obejmie również diesle, które mają ponad 16 lat.
- Będzie system cyfrowej kontroli. Będą kamery, które odczytują numery rejestracyjne w całym mieście i przekazują informacje o tym, czy ktoś jest uprawiony - do służb w terenie, które kontrolują wyrywkowo pojazdy. Umieszczany jest samochód na liście białej lub czarnej. Jeśli wjedzie ktoś do strefy, a nie ma do tego uprawień to czeka go mandat 500 zł - mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.
Strefa Czystego Transportu podzielona na dwa etapy. Kiedy zaczną obowiązywać?
Strefa Czystego Transportu ma być wprowadzona na terenie miasta Krakowa. Będzie oznaczona specjalnymi znakami, a czas jej obowiązywania będzie nieograniczony. Uchwała podkreśla, że ideą wprowadzenia SCT jest dbanie o środowisko.
- W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko ustanawia się Strefę Czystego Transportu w Krakowie (zwaną dalej SCT), obejmującą drogi, których zarządcą jest Prezydent Miasta Krakowa - czytamy w uchwale.
Strefa Czystego Transportu będzie obowiązywać w ścisłym centrum miasta. Po konsultacjach z mieszkańcami etap wprowadzania SCT został podzielony na dwie części. Pierwsze regulacje mają zostać wprowadzone już 1 lipca 2024 roku, tak by mieszkańcy mieli czas zapoznać się ze zmianami. Kolejne mają obowiązywać dopiero od 1 lipca 2026 roku.
Jakie zmiany zaszły w uchwale o Strefie Czystego Transportu?
Podczas wielu dyskusji nad wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu w Krakowie pojawiały się pomysły co do modernizacji projektu. Obecnie wypracowano pewien kompromis między dążeniem do osiągnięcia celów ekologicznych a postulatami mieszkańców, którzy oczekują ochrony przed ewentualnymi gwałtownymi skutkami ekonomicznymi wprowadzanych rozwiązań.
Miasto postanowiło złagodzić wymagania co do wieku pojazdów oraz spełnianych przez nie norm emisji spalin Euro. Wprowadziło również obowiązek naklejenia specjalnych nalepek na szybę samochodu. Zlokalizowana w dolnym lewym rogu przedniej szyby naklejka ma jasno sygnalizować, że dany samochód może wjechać do Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Można ją kupić za 5 zł.
Jakie auta będą mogły wjechać do Strefy Czystego Transportu?
Do Strefy Czystego Transportu w Krakowie mogą wjechać m.in:
Od 1 lipca 2026 r. pojazdy samochodowe spełniające następujące minimalne wymagania:
- w przypadku pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym: norma Euro 3 lub rok produkcji od 2000 r. dla samochodów osobowych i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz norma Euro III lub rok produkcji od 2000 r. dla autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
- w przypadku pojazdów z silnikami o zapłonie samoczynnym: norma Euro 5 lub rok produkcji od 2010 r. dla samochodów osobowych i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz norma Euro V lub rok produkcji od 2008 r. dla autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
Dodatkowo do Strefy Czystego Transportu wjadą również:
- pojazdy historyczne;
- pojazdy specjalne;
- pojazdy zarejestrowane przed dniem 1 stycznia 2023 r., których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat, prowadzone w trakcie wjazdu i poruszania się w obszarze SCT wyłącznie przez tychże właścicieli;
- pojazdy wykorzystywane wyłącznie w czasie wykonywania obowiązków służbowych przez Straż Miejską Miasta Krakowa, pogotowie energetyczne, wodno - kanalizacyjne, gazowe, ciepłownicze, zarządcę systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Dokładniejsze informacje co do projektu można znaleźć na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.