Fiat przeżywa kryzys. Co z dostępnością aut w salonach?
Świat nadal odczuwa skutki kryzysu ekonomicznego po pandemii koronawirusa, wybuchu wojny w Ukrainie oraz rekordowej inflacji. Spadek obrotów, mniejsze dochody, a przez to problemy finansowe dają się we znaki w wielu branżach, od spożywczej, po budowlaną aż do odzieżowej. Choć rynek motoryzacyjny trzyma się dobrze, zagraniczne media donoszą o spadku pozycji Fiata, czyli Włoskiej Fabryki Samochodów w Turynie. Obecnie przedsiębiorstwo wchodzi w skład międzynarodowego koncernu Stellantis, do którego należy również Jeep, Maserati, Iveco, Lancia czy Alfa Romeo. Fiat był liderem sprzedaży samochodów, lecz w grudniu 2023 roku zdetronizował go... Volkswagen. Liczba rejestracji Fiatów spadła w ubiegłym roku o 16%, a udział firmy tylko na rodzimym rynku spadł do poziomu 9,5% (Volkswagen notuje natomiast 9,7%). Bynajmniej nie zagraża to mocnej pozycji Fiata, jednak szokuje fakt, że pierwszy raz od niemal stu lat nie jest liderem sprzedaży aut.
Stabilna pozycja Fiata w Polsce
Polską kuźnią Fiata jest zakład w Tychach, który jeszcze w 2009 był największą fabryką Fiata w Europie, a drugą co do wielkości na świecie, zaraz po brazylijskiej fabryce w Betim. Samochody produkowane przez „Fiat Auto Poland” są eksportowane do 68 państw, m.in. do Japonii (w 2008 trafiły tam 4174 auta), a ten eksport stanowi około 3% wartości wszystkich transakcji tego rodzaju w skali kraju. Fiat w Polsce dalej prężnie się rozwija między innymi otwierając nowe salony sprzedaży. Najnowszy rozpoczął działalność pod koniec grudnia 2023 roku, a więc parę tygodni temu na Podkarpaciu. Grupa Stellantis wraz z podkarpackim dealerem RIA otworzyli go w Jamnicy koło Stalowej Woli. Jest to pierwszy w Polsce punkt sprzedaży włoskiej marki zgodny z jej najnowszymi standardami wizualnymi.