Krakowski Szybki Tramwaj. Jakie odcinki obejmuje?
Historia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju związana jest ściśle z próbą budowy metra w stolicy Małopolski. Dzisiaj jest to bardzo głośny temat, ale niewiele osób pamięta, że pojawił się już pół wieku temu. To bowiem w 1974 r. po raz pierwszy rozpoczęto budowę podziemnego tunelu w okolicach Dworca Głównego PKP, który miał stanowić część trasy pierwszej linii metra w Krakowie. W ciągu piętnastu lat powstał zaledwie 180-metrowy odcinek pod peronami. W efekcie w 1994 r. pomysł ten zarzucono, a przyjęto koncepcję budowy szybkiego tramwaju. Została ona podzielona na kilka etapów.
W ramach pierwszego zrealizowano najpierw trasę os. Kurdwanów – ul. Wielicka, którą oddano do użytku w 2000 r., natomiast w 2008 r. ukończono odcinek Rondo Grzegórzeckie – Krowodrza Górka z powstałym w przeszłości tunelem KST. Drugi etap objął Rondo Grzegórzeckie – Mały Płaszów (2010 r.) oraz trasę ul. Wielicka – ul. Lipska, z estakadą tramwajową nad stacją kolejową Kraków Płaszów (2015 r.). Trzecia linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju to odcinki Krowodrza Górka – Górka Narodowa (oddana w 2003 r.) oraz Krowodrza Górka – Azory (budowa rozpocznie się 2025 r.). Etap czwarty objął z kolei odcinek między ul. Meissnera a pętlą na os. Mistrzejowice, który obecnie znajduje się w budowie.
Budowa tramwaju KST do Mistrzejowic. Jak wyglądają postępy prac?
Linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, która połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera liczy około 4,5 kilometra. Obejmuje ona budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Jak informuje wykonawca, w styczniu wykonane zostały podbudowy torowe oraz kanalizacja sanitarna i deszczowa wzdłuż ul. Meissnera. Obecnie na ul. Lublańskiej prowadzone są wykopy, a na ul. Dobrego Pasterza i w okolicach ronda Barei trwa budowa muru oporowego. Z kolei dalej, w kierunku północy, do Mistrzejowic powstaje torowisko. Według najnowszych informacji inwestycja powinna się zakończyć jeszcze w 2025 r.
Choć obecnie plac budowy tramwaju do Mistrzejowic może wydawać się nieuporządkowany, to prace na całej długości tej inwestycji postępują sprawnie i szybko - czytamy w komunikacie na stronie miasta.
Władze Krakowa podkreślają, że to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-Prywatnego. W przedsięwzięciu miastu partneruje PPP Solutions Polska sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą jest turecka spółka Gülermak. Nowe wizualizacje tego wspólnego projektu zobaczycie w naszej galerii.