Historyczny moment w Krakowie. Z ulic znikają wszystkie autobusy z normą Euro 5
Choć dostawa ośmiu nowych pojazdów midi może wydawać się skromna w porównaniu z wcześniejszymi, wielkimi kontraktami, jej znaczenie jest symboliczne i strategiczne. To właśnie te autobusy pozwoliły Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na ostateczne wycofanie z regularnych linii wszystkich pojazdów z silnikami Euro 5, zamykając tym samym ważny rozdział w historii krakowskiej komunikacji.
Znaczenie tej zmiany podkreśliły władze miasta podczas oficjalnej prezentacji nowych pojazdów w środę, 9 lipca.
– Krakowska komunikacja miejska wchodzi na kolejny poziom w kwestii ekologii. Wycofanie z ruchu autobusów z silnikami Euro 5 oznacza, że flota MPK w Krakowie będzie jeszcze bardziej przyjazna dla środowiska. To działanie, które idealnie wpisuje się w jeden z priorytetowych celów miasta, jakim jest działanie na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej – podkreślił Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa.
Symboliczne pożegnanie na linii 175
Przełomowy moment miał swój bardzo namacalny wymiar. Pierwszy z nowych Autosanów Sancity 9LE wyjechał na linię nr 175, kursującą z pętli „Borek Fałęcki”. Jednocześnie z tej samej trasy zjechał ostatni, historyczny już pojazd z silnikiem Euro 5. Nie trafi on jednak na złom – zasili kolekcję zabytkowych pojazdów MPK. Oznacza to, że od teraz przejażdżka autobusem tej generacji będzie możliwa wyłącznie podczas specjalnych okazji, takich jak Krakowska Linia Muzealna czy parady historycznych pojazdów.
Prezes zarządu MPK SA w Krakowie, Rafał Świerczyński, nie krył zadowolenia z osiągnięcia tego celu.
– Flota naszych autobusów składa się z autobusów o różnych parametrach. Potrzebujemy zarówno tych najbardziej pojemnych, przegubowych pojazdów, jak i tych mniejszych, właśnie takich jakie dostarczyła nam firma Autosan. Są one niezastąpione na liniach, których trasy prowadzą przez wąskie krakowskie ulice. Jednoczenie cieszę się, że po siedmiu latach od wycofania z ruchu autobusów z silnikami Euro 4 Kraków żegna się z silnikami Euro 5. Tym samym krakowian będą wozić wyłącznie autobusy spełniające najwyższe europejskie normy – EEV i Euro 6, autobusy hybrydowe oraz zeroemisyjne – zasilane energią elektryczną i wodorem – powiedział Rafał Świerczyński.

Partnerstwo na rzecz ekologii
Modernizacja taboru to efekt udanej współpracy przewoźnika, producenta oraz instytucji finansującej. Andrzej Ujda, dyrektor oddziału Autosan Huty Stalowa Wola, przypomniał o historycznych więziach z Krakowem.
– Dziękujemy naszemu klientowi MPK w Krakowie za zaufanie i wybór Autosanów. Nasza współpraca datuje się od początku ubiegłego stulecia, kiedy to dostarczaliśmy wagony tramwajowe SW1 i SN1. (...) kontynuujemy prace w kierunku rozwoju nowej generacji autobusów z różnymi układami napędowymi i liczymy na dalszą współpracę z MPK w Krakowie – przypomniał Andrzej Ujda.
Projekt nie doszedłby do skutku bez stabilnego finansowania, które zapewniła firma Millennium Leasing Sp. z o.o. Jej prezes, Marcin Balicki, mówił:
– Millennium Leasing Sp. z o.o. z dumą sfinansowało kolejne ekologiczne autobusy Euro 6 dla MPK SA w Krakowie. (...) Dziękujemy MPK SA w Krakowie za zaufanie i owocną 10-letnią już współpracę – to dla nas zaszczyt być częścią rozwoju tak ważnego projektu na rzecz nowoczesnego, przyjaznego transportu miejskiego.
Nowe, 9-metrowe autobusy Sancity 9LE, wyposażone w silniki Euro 6, klimatyzację, porty USB oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa, już teraz podnoszą komfort i jakość podróży mieszkańców. Ich wprowadzenie to jednak coś więcej niż tylko modernizacja – to dowód na to, że Kraków konsekwentnie realizuje swoją wizję cichego, czystego i nowoczesnego miasta.