Kraków. Trwa budowa nowych stacji ładowania autobusów elektrycznych
W Krakowie rozpoczęły się prace związane z budową nowych stacji ładowania autobusów elektrycznych. Urządzenia montowane są już na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka, gdzie stacjonuje 121 autobusów elektrycznych. W pierwszym etapie robót firma Budimex wybuduje tam 35 stanowisk wolnego ładowania przez pantograf. Wszystkie mają zostać oddane do końca roku, a w kolejnym powstać ma 25 nowych urządzeń.
Prace trwają również przy pętli Kurdwanów, gdzie powstają dwa stanowiska do szybkiego ładowania przez pantograf. MPK z nowych ładowarek skorzysta w grudniu. Łącznie na pętli przy ul. Stojałowskiego będą dostępne cztery szybkie ładowarki.
Wkrótce rozpoczną się prace przy budowie stacji do szybkiego ładowania na dwóch innych pętlach. Na pętli Azory do końca roku powstaną trzy takie stacje. Z kolei na pętli Rżąka do końca roku powstanie jedna stacja. Po zakończeniu tych inwestycji pod koniec 2025 roku MPK SA w Krakowie na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka będzie dysponowało w sumie 142 stanowiskami do wolnego ładowania przez pantograf oraz przez wtyczkę. Z kolei szybkich ładowarek przez pantograf na terenie miasta od przyszłego roku będzie funkcjonowało aż 20 – informuje magistrat.
MPK Kraków rozpoczęło również prace projektowe dla nowych ładowarek w innych lokalizacjach. Mowa o pętli autobusowo-tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich, przy al. Przyjaźni czy drugim stanowisku na pętli Os. Podwawelskie.
Budowa stacji do ładowania autobusów to proces wymagający wielu przygotowań i czasu. Na samo przygotowanie dokumentacji, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę i uzyskania warunków do przyłączenia stacji do sieci energetycznej potrzeba ok. jednego roku. Kolejne kilka miesięcy to czas potrzebny do budowy stacji, z czego ok. 2 miesiące należy przeznaczyć na odbiory w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie oraz decyzję Urzędu Dozoru Technicznego – czytamy w komunikacie urzędu.