Nowa kampania została wymyślona w części wizualnej przez studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie Wydział Form Przemysłowych – Katedra Komunikacji Wizualnej. To właśnie młodzi ludzie stworzyli metodą edukacji rówieśniczej (peer-to-peer) przekaz dotyczący najważniejszych zasad bezpieczeństwa zarówno dla rowerzystów jak i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Nad całością merytoryczną czuwała Małopolska Wojewódzka Rada BRD. Kampania została również wsparta przez Zarząd Transportu Publicznego (ZTP).
- Opracowaliśmy tzw. "złote zasady" bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zwróciliśmy w nich uwagę na główne problemy użytkowania elektrycznych hulajnóg. Mowa tu o jeździe przez dwie osoby, pamiętajmy - jedna osoba, jedna hulajnoga; jeździe pod wpływem alkoholu, która jest zabroniona; przejeżdżanie przez przejście dla pieszych, które jest bardzo dużym problemem - mówi Katarzyna Dobrzańska-Junco z Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Kampania oparta jest w tej części przede wszystkim o przekaz wizualny. Składa się ona z animacji oraz grafik, które będą widoczne w różnych instytucjach zarówno w mieście jak i zostaną umieszczone w internecie. Warto zaznaczyć, że jest to dopiero pierwszy etap kampanii, którą zaplanowano na parę lat. Szeroko pojęta mobilność podlega stałej zmianie. Świadczą o tym między innymi dane, które pokazują liczniki rowerowe umieszczone przez ZTP w Krakowie. Wskazują one, że ruch rowerowy w pierwszym półroczu 2022 roku jest wyższy o 28% w porównaniu do roku 2019. A elektryczne hulajnogi bezsprzecznie na stałe wpisują się już w miejski krajobraz, stopniowo zwiększając swoją obecność.
- Z roku na rok ruch hulajnóg wzrasta i wzrastają też zdarzenia drogowe z nimi związane. W zeszłym roku za siedem miesięcy mieliśmy 71 zdarzeń, z czego 36 to były wypadki. W tym roku mamy już z kolei 58 wypadków. Jeżeli dodamy do tego zdarzenia z udziałem rowerzystów mamy ponad 200 zdarzeń, co stanowi ponad 40% wszystkich wypadków na terenie Krakowa. Patrząc na to należy uznać, że problem się nawarstwia - mówi podinsp. Tomasz Jemczura z krakowskiej policji.
Głównym celem projektu jest szeroko pojęte bezpieczeństwo w ruchu drogowym i poszerzenie wiedzy na temat zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z miejskich hulajnóg elektrycznych – rozpowszechnianie zasad wzajemnego szacunku i poprawnego użytkowania hulajnóg oraz rowerów. Pierwsza odsłona kampanii potrwa do połowy października.