Postępy prac na budowie północnej obwodnicy Krakowa
Północna obwodnica Krakowa (POK) połączy dwie kluczowe drogi ekspresowe S7 (Kraków – Warszawa) i S52 (Kraków – Cieszyn). Trasa ta, według założeń, odciążyć ma zatłoczony odcinek autostrady A4 na południe od miasta oraz ułatwić tranzyt na osi wschód – zachód i północ — południe.
Nowa droga znacząco odciążyć ma również sam Kraków, który jest w czołówce najbardziej zakorkowanych miast Polski.
Aktualnie na budowie POK trwają roboty żelbetowe, zbrojarskie, brukarskie i ziemne. Zaawansowanie rzeczowe prac wynosi 52,34 proc. Dokładniejsze dane przedstawia poniższa grafika:
Polecany artykuł:
Kiedy powstanie północna obwodnica Krakowa?
Przypomnijmy: w listopadzie 2018 roku podpisano umowę na projekt i budowę POK z konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ZRID wydano dopiero w lipcu 2020 roku, 8 lutego rok później inwestor przekazał wykonawcy plac budowy.
Zakończenie prac związanych z budową północnej obwodnicy planowano na lipiec 2023 r., termin ten jednak wydłuży się. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podaje, że inwestycja etapami zostanie oddana do użytkowania w latach 2023 i 2024.
Tunele, mosty, wiadukty. Co powstanie w ramach północnej obwodnicy?
W ciągu S52 powstaną trzy tunele:
- pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m
- pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m
- pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa długości 95 m.
W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych, 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów oraz dwa tunele.
Wybudowane zostaną węzły:
- Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice,
- Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską,
- Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z drogą krajową nr 7 i Al. 29. listopada,
- Batowice - w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową nr 1256 K.
Zakres robót przy trasie S52 obejmuje budowę drogi ekspresowej z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice długości około 12,5 km (wraz z obiektami inżynierskimi), rozbudowę istniejącego węzła Modlnica, budowę węzłów, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, budowę obwodu utrzymania drogowego wraz z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi, przebudowę istniejących dróg na bezkolizyjne z budowaną drogą ekspresową oraz inne roboty niezbędne do wykonania drogi ekspresowej S52 - informuje GDDKiA.
Polecany artykuł:
Północna obwodnica Krakowa: zobacz zdjęcia, mapy i wideo
Przejdź do galerii i zobacz aktualne zdjęcia z budowy. Poniżej znajdziesz również wideo z poziomu ziemi podsumowujące prace w 128 tygodniu prac (19-25 grudnia 2022 r.) oraz interaktywną mapę.