Spis treści
- Małopolskie. Jak wypadł egzamin ósmoklasistów?
- Wnioski płynące z egzaminu ósmoklasistów. Z czym uczniowie poradzili sobie najlepiej?
- Wyniki egzaminu ósmoklasistów 2023. Co poszło najsłabiej?
Małopolskie. Jak wypadł egzamin ósmoklasistów?
Egzamin ósmoklasistów to pierwszy tak poważny, państwowy egzamin w życiu młodych ludzi. Co prawda nie można go nie zdać, ale wyniki w połączeniu z ocenami ze świadectwa mają decydujący wpływ na to, czy dany uczeń dostanie się do wymarzonego liceum bądź innej szkoły ponadpodstawowej. Jak poradzili sobie absolwenci podstawówek z województwa małopolskiego? Jak poinformowała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie, do egzaminu ósmoklasisty w województwie małopolskim w maju 2023 roku przystąpiło 42 679 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 98%), w tym 1 107 uczniów –obywateli Ukrainy. Uczniowie z Małopolski - obok tych z województwa mazowieckiego - napisali egzamin najlepiej w całym kraju. W samej Małopolsce natomiast najlepiej wypadli ci z Krakowa.
Wnioski płynące z egzaminu ósmoklasistów. Z czym uczniowie poradzili sobie najlepiej?
Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność odczytywania tekstów ikonicznych oraz znajomość lektury obowiązkowej Balladyna. Z matematyki uczniowie wykazali się dobrą umiejętnością obliczania wartości pierwiastków kwadratowych z liczb, które sąkwadratami liczb wymiernych oraz wykonywania prostych rachunków pamięciowych. Ósmoklasiści, którzy przystąpili doegzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego znajdowanie określonych informacji w oparciu o tekst słuchany, natomiast w przypadku języka niemieckiego uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem zamkniętym sprawdzającym znajomość funkcji językowych.
Wyniki egzaminu ósmoklasistów 2023. Co poszło najsłabiej?
Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie z zakresu poprawnego stopniowania przysłówków i zapisu partykuły „nie” z przysłówkami w stopniu najwyższym. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, którego rozwiązanie wymagało umiejętnościoperowania obiektami matematycznymi, przekształcenia równania z jedną niewiadomą, aby obliczyć wysokość trójkąta. W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych, natomiast uczniowie przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego najniższy średni wynik uzyskali za rozwiązanie zadania otwartego sprawdzającego umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.