Otwarcie północnej obwodnicy Krakowa. To najważniejsza inwestycja drogowa w Polsce
W poniedziałek, 23 grudnia 2024 roku, otwarto odcinek drogi S52, będący kluczowym fragmentem północnej obwodnicy Krakowa. Dzięki temu stolica Małopolski stanie się drugim miastem po Łodzie posiadającym pełną obwodnicę o klasie dróg autostradowo-ekspresowych. Dojdzie do tego po zakończeniu prac na brakującym odcinku drogi ekspresowej S7 między węzłami Mistrzejowice a Nowa Huta. Jak przekazał podczas poniedziałkowego otwarcia minister infrastruktury Dariusz Klimczak, tym 5-kilometrowy odcinek S7 zostanie domknięty w połowie 2026 roku.
– Dzisiaj oddajemy do użytkowania kierowców najważniejszą inwestycję drogową w tym roku w Polsce. Otwieraliśmy już kilka ważnych dróg ekspresowych, jak i nowe odcinki autostrady A2, natomiast żadna z nich nie miała tak ważnego znaczenia dla komunikacji, transportu i funkcjonowania w aglomeracji, jak obwodnica i brakujący odcinek drogi S7 – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jak informowała wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, kierowcy będą mogli pokonać teraz trasę pomiędzy południową obwodnicą Warszawy a północną obwodnicą Krakowa w niespełna 2,5 godziny, czyli blisko dwa razy krócej niż starą DK7, przebiegającą przez Radom i Kielce.
– Czekaliśmy lata na oddanie tej drogi. To było marzenie, to jest aspiracyjny rozwój dla Krakowa, dla jego mieszkańców i dla zlokalizowanych tutaj firm – powiedział podczas otwarcia wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.
Północna obwodnica Krakowa. Jak wygląda najważniejsza inwestycja drogowa w Polsce?
Jak przekazał krakowski magistrat, w ramach inwestycji wybudowano dwujezdniową drogę ekspresową o długości blisko 12,5 kilometra na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia posiada po trzy pasy ruchu. Ponadto wybudowano dwa tunele: dłuższy o długości 653 metrów w Zielonkach oraz krótszy o długości 496 metrów w Batowicach. Powstało również 27 obiektów inżynierskich, 4 kilometry murów oporowych oraz 25 kilometrów dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Powstały węzły: Modlnica – do istniejącego węzła dobudowano cztery łącznice, Zielonki – węzeł na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i Trasą Wolbromską, Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z DK7 i al. 29-listopada, Batowice – w miejscu skrzyżowania S52 POK i drogi powiatowej (ul. Karola Wojtyły). Poza obwodnicą powstały 33 kilometry lokalnych dróg.
Polecany artykuł: