Za 2,5 roku pojedziemy tramwajem na Górkę Narodową!

2020-07-01 16:34

Rusza budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. Po ponad dwóch latach urzędniczych przepychanek, wydział architektury krakowskiego magistratu dał zielone światło na realizację tej długo wyczekiwanej inwestycji.

Wizualizacja nowej linii

i

Autor: Zarząd Inwestycji Miejskich/ Materiały prasowe

Łukasz Szewczyk, dyrektor ZIM wyjaśnia, że na początek ruszą prace geodezyjne. Pierwsze utrudnienia dla kierowców pojawią się najprawdopodobniej w połowie lipca.

To będą ograniczenia jeżeli chodzi o poruszanie się w rejonie ul. Opolskiej. Myślę, że nie będą bardzo odczuwalne. To będą zawężenia o jeden pas, więc wciąż pozostaną dwa pasy umożliwiające ruch pojazdów - mówi. 

Informację o budowie linii z ulgą przyjmuje Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa. Jego zdaniem ta inwestycja jest kluczowa dla północnych obszarów miasta.

Nareszcie! To kluczowa inwestycja dla całej północy. Górka Narodowa stoi w olbrzymich korkach. Tam szybciej idzie się na nogach, niż jedzie samochodem czy autobusem, więc tramwaj z pewnością będzie rewolucją - stwierdza. 

Nowa, licząca ponad 5 km linia rozpocznie swój bieg na przebudowanej pętli Krowodrza Górka, przy której powstanie parking park & ride na 110 miejsc. Następnie tory poprowadzą na północ do ul. Pachońskiego (u zbiegu tej ulicy z ul. Szopkarzy powstanie kolejny park & ride na 90 miejsc). Później tramwaj skręci w prawo i pojedzie wzdłuż ul. Siewnej. Na wysokości ul. Bociana tory odbiją w stronę ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej do nowej pętli autobusowo-tramwajowej, przy której stanie trzeci, wielopoziomowy park & ride na 240 miejsc. 

W ramach trasy do Górki Narodowej powstanie dwujezdniowy, ok. 100-metrowy tunel, którym poprowadziła zostanie ul. Opolska. Takie rozwiązanie, zdaniem urzędników zapewni bezkolizyjny i szybki przejazd komunikacji tramwajowej z północnych osiedli do centrum.

Jacek Mosakowski spekuluje, że do Górki Narodowej mogą zostać skierowane co najmniej dwie linie. Swego czasu spekulowano na temat 50 i 18. Ze względu na sporych rozmiarów węzeł przesiadkowy, konieczne jest dobre skomunikowanie z centrum. 

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej potrwa dwa i pół roku i będzie kosztować niemal 327 milionów złotych. Budowlańcy muszą się spieszyć, bo prawie połowa tej kwoty to unijne dofinansowanie, które trzeba rozliczyć do 2023 roku. Urzędnicy szacują, że przejazd z Górki Narodowej do Centrum zajmie nie więcej niż pół godziny. 

Posłuchaj o dobowej zbiórce moczu. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.
Rusza budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową
Jesteś prawdziwym kociarzem? Sprawdź, ile wiesz o kotach! [QUIZ]
Pytanie 1 z 18
Według jednej z legend kot ocalił Mahometa przed:
Jesteś prawdziwym kociarzem? Sprawdź, ile wiesz o kotach! [QUIZ]