Wizualizacja nowej linii

i

Autor: Zarząd Inwestycji Miejskich

Za 2,5 roku pojedziemy tramwajem na Górkę Narodową!

2020-07-01 16:34

Rusza budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. Po ponad dwóch latach urzędniczych przepychanek, wydział architektury krakowskiego magistratu dał zielone światło na realizację tej długo wyczekiwanej inwestycji.

Łukasz Szewczyk, dyrektor ZIM wyjaśnia, że na początek ruszą prace geodezyjne. Pierwsze utrudnienia dla kierowców pojawią się najprawdopodobniej w połowie lipca.

To będą ograniczenia jeżeli chodzi o poruszanie się w rejonie ul. Opolskiej. Myślę, że nie będą bardzo odczuwalne. To będą zawężenia o jeden pas, więc wciąż pozostaną dwa pasy umożliwiające ruch pojazdów - mówi. 

Informację o budowie linii z ulgą przyjmuje Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa. Jego zdaniem ta inwestycja jest kluczowa dla północnych obszarów miasta.

Nareszcie! To kluczowa inwestycja dla całej północy. Górka Narodowa stoi w olbrzymich korkach. Tam szybciej idzie się na nogach, niż jedzie samochodem czy autobusem, więc tramwaj z pewnością będzie rewolucją - stwierdza. 

Nowa, licząca ponad 5 km linia rozpocznie swój bieg na przebudowanej pętli Krowodrza Górka, przy której powstanie parking park & ride na 110 miejsc. Następnie tory poprowadzą na północ do ul. Pachońskiego (u zbiegu tej ulicy z ul. Szopkarzy powstanie kolejny park & ride na 90 miejsc). Później tramwaj skręci w prawo i pojedzie wzdłuż ul. Siewnej. Na wysokości ul. Bociana tory odbiją w stronę ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej do nowej pętli autobusowo-tramwajowej, przy której stanie trzeci, wielopoziomowy park & ride na 240 miejsc. 

W ramach trasy do Górki Narodowej powstanie dwujezdniowy, ok. 100-metrowy tunel, którym poprowadziła zostanie ul. Opolska. Takie rozwiązanie, zdaniem urzędników zapewni bezkolizyjny i szybki przejazd komunikacji tramwajowej z północnych osiedli do centrum.

Jacek Mosakowski spekuluje, że do Górki Narodowej mogą zostać skierowane co najmniej dwie linie. Swego czasu spekulowano na temat 50 i 18. Ze względu na sporych rozmiarów węzeł przesiadkowy, konieczne jest dobre skomunikowanie z centrum. 

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej potrwa dwa i pół roku i będzie kosztować niemal 327 milionów złotych. Budowlańcy muszą się spieszyć, bo prawie połowa tej kwoty to unijne dofinansowanie, które trzeba rozliczyć do 2023 roku. Urzędnicy szacują, że przejazd z Górki Narodowej do Centrum zajmie nie więcej niż pół godziny. 

Posłuchaj o dobowej zbiórce moczu. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.
Rusza budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową

Jesteś prawdziwym kociarzem? Sprawdź, ile wiesz o kotach! [QUIZ]

Pytanie 1 z 18
Według jednej z legend kot ocalił Mahometa przed:
Jesteś prawdziwym kociarzem? Sprawdź, ile wiesz o kotach! [QUIZ]