Spis treści
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania w Krakowie. Będzie dłużej i drożej
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski złożył projekt uchwały, która zakłada duże zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (SPP). Po zapowiedzianej wcześniej duzej podwyzce cen biletów na komunikację miejską, przyszedł czas na podwyżki w SPP. Zgodnie z propozycją prezydenta od 31 stycznia 2026 r. zmieniony miałby być czas obowiązywania Strefy, wysokość opłaty dodatkowej za brak wniesienia opłaty za postój, a także zasady dotyczące miejsc zastrzeżonych. Największą zmianą jest wydłużenie godzin obowiązywania SPP oraz wprowadzenie SPP w Podstrefie A także w niedzielę w godzinach 9-22.
Proponowany w projekcie uchwały czas funkcjonowania OPP:
- Podstrefa A – od poniedziałku do niedzieli w godz. 9.00-22.00
- Podstrefa B – od poniedziałku do soboty w godz. 9.00-22.00
- Podstrefa C – od poniedziałku do soboty w godz. 9.00-22.00.
— Oprócz podwyżek cen biletów od 2026 więcej zapłacimy również za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania. Po pierwsze Strefa będzie obowiązywać dłużej, w godz. 9-22. Dotychczas było to 10-20, czyli opłaty zaczną się godzinę wcześniej i skończą dwie później. Dodatkowo Podstrefa A zacznie również obowiązywać w niedziele, również w godz. 9-22. Dotychczas niedziele były bezpłatne — przekazała Platforma Komunikacyjna Krakowa na Facebooku.
Większe kary za brak biletu w Strefie Płatnego Parkowania w Krakowie
Poszerzenie czasowe Strefy Płatnego Parkowania w Krakowie i wprowadzenie obowiązku zapłaty także w niedzielę w Podstrefie A to nie wszystko. W myśl uchwały złożonej przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego wzrosną także kary za brak ważnego biletu. Opłata dodatkowa wynosiłaby 400 zł, natomiast w przypadku dokonania płatności w terminie 7 dni od dnia wystawienia zawiadomienia wyniosłaby 200 zł. Zdecyduje o tym data wpływu środków na wskazane konto lub data wpłaty w kasach Zarządu Dróg Miasta Krakowa). Wcześniej ta wynosiła 250 zł, zmniejszane do 150, jeśli zapłaciło się w ciągu 7 dni.
Jak miasto tłumaczy zmiany w Strefie Płatnego Parkowania w Krakowie?
Według informacji przekazanych przez krakowski magistrat, zmiany, zaproponowane przez prezydenta Miszalskiego w sprawie funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania, mają na celu zwiększenie rotacji pojazdów oraz długotrwałemu zajmowaniu miejsc parkingowych.
— Celem proponowanych zmian w Obszarze Płatnego Parkowania jest zwiększenie rotacji pojazdów oraz ograniczenie nadmiernego zajmowania przestrzeni publicznej przez samochody. Wydłużenie czasu działania OPP, a także wprowadzenie płatnego parkowania w niedzielę w podstrefie A ma zapobiegać długotrwałemu zajmowaniu miejsc postojowych i ułatwić mieszkańcom danej strefy znalezienie wolnego miejsca. Zmiany wpisują się w politykę transportową Krakowa, zmniejszając natężenie ruchu w centrum, poprawiając jakość powietrza i wzmacniając rolę transportu zbiorowego jako realnej alternatywy dla podróży samochodem — przekazał krakowski magistrat.