Kraków. Nowa aplikacja dla komunikacji miejskiej. Pomoże sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w nowe dziedziny, stając się niemal nieodłączną częścią w wielu sektorach czy branżach. Efekty jej działania widoczne są już także w transporcie publicznym. Cztery lata temu w Nowym Sączu wdrożono aplikację CityTransit, stworzoną przez Dawida Liberdę i Katarzynę Porębę. Dzięki aplikacji pasażerowie sądeckiego MPK mogą sprawdzać odjazdy autobusów w czasie rzeczywistym z przystanków na terenie miasta Nowy Sącz, a także powiatu nowosądeckiego. Absolwenci Akademii Górniczo-Hutniczej, Dawid Liberda wraz z Marcinem Kozubem poszli jednak o krok dalej. Napisali aplikację, która swoim działaniem ma objąć również Kraków. Choć podobne rozwiązania są już obecne w stolicy Małopolski, CityTransit ma wyróżniać AI.
Planowaną, główną funkcjonalnością będzie mapa, na której wyświetlane będzie położenie pojazdów w czasie rzeczywistym. Pasażerowie będą również dysponowali możliwością wyboru przystanku i sprawdzenia odjazdów „na żywo”. Będzie można sprawdzić, kiedy w dane miejsce przyjedzie nasz pojazd. Z kolei po wyborze pojazdu na mapie możemy śledzić jego trasę. To, co wyróżnia naszą aplikację, to sztuczna inteligencja – model uczenia głębokiego. Potrafi on estymować przejazdy komunikacji miejskiej bardziej precyzyjnie, niż ma to miejsce w przypadku konkurencji. Model ten jest „wytrenowany” na danych historycznych, które zbieraliśmy przez wiele miesięcy. AI uczy się, jak jeździ komunikacja miejska, gdzie korkują się ulice. Jest w stanie lepiej przewidzieć czas przyjazdu autobusu czy tramwaju – mówi współtwórca aplikacji, software engineer Dawid Liberda.
Polecany artykuł:
Geneza aplikacji dla Nowego Sącza sięga jeszcze 2017 roku.
Aplikacja działa podobnie do tego, co przygotowaliśmy teraz, jednak nie posiada mapy. Mieszkańcy Nowego Sącza mogą sprawdzać odjazdy autobusów w czasie rzeczywistym. Podobnie jak w Krakowie – w Nowym Sączu, na najpopularniejszych i najbardziej obleganych przystankach mamy tablice z odjazdami autobusów. Dzięki temu, że tamtejsze MPK posiadało system, który umożliwiał sprawdzenie odjazdów na dowolnym przystanku pomyśleliśmy, że można stworzyć aplikację, dzięki której sprawdzimy odjazdy na każdym przystanku nie tylko w mieście, ale i w powiecie nowosądeckim. Zainteresowanie aplikacją jest spore. Działa ona od 2020 roku. Jest dostępna bezpłatnie w Google Play oraz w AppStore. Chcemy podobne rozwiązanie wprowadzić w Krakowie – mówi Dawid Liberda.
Krakowski system transportu publicznego jest jednak o wiele bardziej rozbudowany. To wyzwanie, z którym muszą uporać się programiści.
Jeśli chodzi o dalszy rozwój, jesteśmy w trakcie projektowania aplikacji, która swoim zasięgiem działania mogłaby objąć Nowy Sącz, Kraków i Warszawę. To trzy miasta, które planujemy na teraz, choć może się to zmienić. Jak wygląda integracja z systemem w Krakowie? Miasto udostępnia dane publicznie. Jesteśmy w ich posiadaniu. Chcielibyśmy podjąć współpracę z Zarządem Transportu Publicznego. W Krakowie mamy ten problem, że nie wszystkie pojazdy mają lokalizatory, co jest widoczne w niektórych aplikacjach. Pomocą w jego rozwiązaniu może być AI, która „uczy się” na podstawie informacji o innych pojazdach. Jeśli autobus wyjechał, to jesteśmy w stanie oszacować czas i przewidzieć, że w danym momencie, ze względu na warunki drogowe, na pewno nie przejedzie danej trasy w konkretnym czasie. Chcielibyśmy wdrożyć aplikację w Krakowie w wakacje przyszłego roku. Byłaby to aktualizacja istniejącej wersji – dodaje twórca.
Jak wygląda współpraca z Zarządem Transportu Publicznego?
W przeszłości współpracowałem z krakowskim MPK. Udało nam się otrzymać kontakt do ZTP. Wymieniliśmy pierwsze wiadomości (…). Opisaliśmy naszą potrzebę – musimy dysponować większą liczbą danych. Zajmuję się tym również w ramach swojej pracy magisterskiej. Dzięki danym moglibyśmy otrzymać lepsze rezultaty. Mamy nadzieję, że coś udałoby się zyskać, bo temat nieco ucichł. Obecne rozwiązania dostępne na rynku borykają się z problemami, jednym z nich jest właśnie częściowy brak współpracy z miastem. Ostatnie problemy dotyczące Mobilisu pokazały już, że pasażerowie nie mają informacji w czasie rzeczywistym o autobusach, jeśli te wypadną z kursów – dodaje Dawid Liberda.
Absolwenci Akademii Górniczo-Hutniczej - Dawid Liberda i Marcin Kozub zajęli drugie miejsce w IV Ogólnopolskim Konkursie Polskiego Towarzystwa Informatycznego na najlepszą pracę i projekty inżynierskie z informatyki. Jak podaje Wydział Informatyki AGH, aplikacja CityTransit zdobyła uznanie jury dzięki swojej funkcjonalności, łatwości użytkowania i zorientowaniu na użytkownika.